Nem biztos, hogy narancsbőr okozza takargatnivaló lábakat

Nem biztos, hogy narancsbőr okozza takargatnivaló lábakat

dr. Szélessy Zsuzsanna Létrehozva: 2018.01.15 Módosítva: 2018.01.15

Számtalan nő folytat szinte véget nem érő harcot a narancsbőrrel és a vastagabb lábakkal, ám előfordulhat, hogy hiába a mozgás, a csodát ígérő drága krémek és kozmetikai kezelések, alig van látható eredmény. Amennyiben úgy veszi észre, hiába a sok erőfeszítés, még sincs változás, érdemes limfödémára gondolni a cellulit helyett, hiszen a két zavar igen hasonló tüneteket okoz. Dr. Szélessy Zsuzsanna, a Trombózisközpont hematológus főorvosnője a nyirokkeringési zavarát és az arra való kompressziós terápia hatékonyságát ismerteti. 

A nyirokkeringés szerepe és annak zavara

A szervezet működéséért 2 keringés felel: az egyik a vérkeringés (artériás, vénás), a másik a nyirokkeringés. Ez utóbbi járul hozzá ahhoz, hogy a nyirok a szövetektől a szív irányába szállítódjon, emellett igen fontos szerepe van az immunrendszer működésében is. Akárcsak a vérkeringés esetén, itt is keletkezhetnek a nyirokkeringést akadályozó zavarok, melyek akár súlyos problémákat okozhatnak, amennyiben a szövetközti folyadék szállítása zavart szenved (általában a nyirok utak károsodása miatt). Ha a nyirok nem tud a sejtek közül elszállítódni a vénás rendszerbe, akkor az a szövetekben felszaporodik és duzzanatot, ödémát okoz. Ezt nevezzük nyiroködémának, azaz limfödémának. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a panasz (vagyis a duzzanat, fájdalom, feszítő érzés) sosem az egész testre terjed ki, hanem egy-egy testrészre, leggyakrabban a csípőre és az alsóvégtagokra (ujjakat is beleértve).

Későbbi stádiumában a bőrön hurkák jelennek meg, melyet igen könnyű összetéveszteni a narancsbőrrel, illetve a plusz zsírréteggel.

limfödéma vagy cellulitÉrdemes tudni, hogy a nyiroködéma okozta duzzanat nem olyan „tésztatapintású”, mint a szív eredetű vénás ödémánál. Ekkor a duzzanat inkább a narancsbőrhöz hasonlít - mondja dr. Szélessy Zsuzsanna, a Trombózisközpont hematológus főorvosnője, aki hozzátette, hogy szőrtüszők körül a bőr gyakran be is húzódik az ödéma hatására.

A probléma nem csupán esztétikai gondokat okoz, de az egészségre is káros hatással van, hiszen így romlik a szöveti keringés, vagyis a szövetek oxigén és tápanyag ellátása zavart szenved. Emellett a probléma fokozza a vénás trombózis, fekély, orbánc kialakulásának veszélyét is

Gyógyítani nem lehet, ám a tünetei csökkenthetők

Először mindig keressük a nyiroködéma okát, mert annak megszüntetése alapját képezi a terápiának!

Sajnos a limfödémát maradéktalanul meggyógyítani nem tudjuk, de a tünetek csökkenthetők, a nyirok áramlását segítő kezelésekkel, hogy ne tudjon felgyűlni a szövetek között. Ebben igen nagy segítségre van a fizikoterápia, gyógymasszázs, gépi nyirokmasszázs, gyógytorna, továbbá a kompressziós terápiák. A cél, hogy minimálisra csökkenjen az ödéma és szűnjön meg a fájdalom azáltal, hogy javul a láb keringése, ezzel együtt a szövetek oxigén és tápanyag ellátása a fokozódik.  A kompressziós kezelés a történhet átmenetileg gépi eljárással, és tartósan rugalmas pólya, illetve kompressziós harisnya viselésével. Fontos, hogy a fáslit az első pár alkalommal szakember tegye fel, ugyanis nem mindegy, miként helyezi fel azt az illető, így annak helyes technikáját el kell sajátítani! A gyógyharisnyák több erősségben (1-s, 2-s, 3-s kompressziós), különböző méretben és hosszban kaphatóak. Az orvos határozza meg, a kompresszió fokozatát és, hogy térdig, esetleg combig érő harisnyát kell-e viselnie a betegnek. Ügyelni kell arra, hogy a harisnya ne vágjon be sehol, mivel az csak rontana az állapoton, mivel az akadályozná a keringést!

A harisnya felhúzása, a fásli felhelyezése előtt el kell végezni a kézi nyirokmasszázst minden alkalommal!

A nyiroködéma kezelésének elemei:

  • manuális, vagyis kézi nyirok-drainage (masszázs)
  • kompressziós terápia (gépi, fásli-harisnya)
  • gyógytorna
  • testsúlykontroll
  • szükség esetén bőrgyógyászati kezelés

További híreink>>>

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Főorvosnő,
Sugár és kemoterápián vagyok túl,ezek után vettem észre,hogy ellilul pár ujj a lezemen a hideg hatására. Ez nem lenne probléma viszont az egyik ujjam folyamatosan lila ,fáj egy már egy kisebb helyen sötétlilává vált. Aggódom nehogy elhaljon az ujjpercem. Köszönöm a segítséget. Tisztelettel. Mányó Kata

dr. Szélessy Zsuzsanna
dr. Szélessy Zsuzsanna hematológus, belgyógyász
Kedves Mányó Katalin !
Bocsánat a késői válaszért. Csak remélni tudom, hogy már megmutatta az ujját egy sebésznek. Valószínű artériás érszűkület, embólia okozza a panaszát, amit muszály kezelni minél előbb.
Üdvözlettel: Dr. Szélessy Zsuzsanna

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Holisztikus szemléletű

Az orvos hozzáállása, holisztikus szemlélete, javaslatainak megfogalmazása, az orvosi nyelven történt megfogalmazásának "emberi" nyelvre történő lefordítása. Türelmessége, szakmaisága. Továbbá szimpatikus volt, hogy nem azt érezte az ember, hogy fotószalagon kezelik, hanem személyközpontúan, az adott egyénre fókuszálva zajlott a konzultáció.

További vélemények

Hírek

A nyelv gyulladása vészes vérszegénységre is utalhat

A nyelv gyulladása vészes vérszegénységre is utalhat

A vérszegénységnek több formája is van, ilyen többek között a vészes vérszegénység is, mely a B12 vitamin hiányával jár. Az állapot főleg a felszívódási zavarral küzdőket és a vegetáriánusokat sújtja. Tünetei közt a nyelv gyulladása, égő érzése is szerepel. Dr. Ercsei Ibolyától, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusától megtudhatjuk, vajon mikor gyanakodjunk az állapotra és hogy milyen vérkép eltérésekkel is jár.

További részletek
Milyen tünetek esetén forduljon hematológushoz?

Milyen tünetek esetén forduljon hematológushoz?

A hematológia a belgyógyászat egy része, mely során a vérrel, a vérképző-és nyirokrendszerrel, valamint annak zavaraival foglalkoznak. Hogy milyen tünetek, panaszok esetén célszerű hematológushoz fordulni, azt dr. Szélessy Zsuzsannától, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológus főorvosnőjétől kérdeztük meg.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA