Nem csak a fogamzásgátlóktól lehet trombózisa

Nem csak a fogamzásgátlóktól lehet trombózisa

tromboziskozpont.hu Létrehozva: 2014.07.22 Módosítva: 2017.06.25
Bizonyára tisztában van azzal, hogy a hormonális fogamzásgátlók jelentősen megnövelik a trombózis kialakulásának kockázatát az arra hajlamos egyéneknél. De vajon azt is tudta, hogy nem csak a fogamzásgátlók, de a tesztoszteron-tartalmú készítmények is vérrögökhöz vezethetnek? Hogy miért, és hogy mit lehet tenni megelőzése érdekében, azt Prof. Blaskó Györgytől, a Trombózisközpont véralvadási specialistájától tudhatja meg.

Bizonyára tisztában van azzal, hogy a hormonális fogamzásgátlók jelentősen megnövelik a trombózis kialakulásának kockázatát az arra hajlamos egyéneknél. De vajon azt is tudta, hogy nem csak a fogamzásgátlók, de a tesztoszteron-tartalmú készítmények is vérrögökhöz vezethetnek? Hogy miért, és hogy mit lehet tenni megelőzése érdekében, azt Prof. Blaskó Györgytől, a Trombózisközpont véralvadási specialistájától tudhatja meg.

Egy hormonpótlás sem rizikómentes

Már egy jó ideje bevált kezelési mód a hormonpótlás az arra szükséges esetekben. Ez lehet többek között fogamzásgátlás, menopauza tünetinek enyhítése céljából, illetve lehet női/férfi meddőségi kezelés része is. Ez természetesen sok esetben indokolt, ám nem árt hozzátenni, hogy a plusz hormon bevitele nem rizikómentes, hiszen jelentősen megnöveli a vérrögök kialakulásának kockázatát. Bár eddig a legtöbben a női hormonpótlást hozták összefüggésbe a trombózissal, ám az FDA (Food and Drug Administration ) legújabb közleményében arra figyelmeztetnek, hogy bizony a tesztoszteron alkalmazása sem veszélytelen ebből a szempontból.

Már korábban is találtak összefüggést a tesztoszteron és a trombózis között, ám ezidáig úgy vélték, egyedül az ún. policitémiás beteg esetében jelent nagyobb rizikót, mivel a betegség során jelentősen megnő a vörösvértestek mennyisége, ami elősegíti a véralvadást. A legújabb tanulmányok szerint azonban nem csak a policitémiában szenvedőket érinti a probléma, hanem ennél jóval tágabb csoportot. Éppen ezért kötelezővé tették, hogy szerepeljen a figyelmeztetés a tesztoszteron készítmények tájékoztatóján, miszerint trombózist okozhatnak.

A szakemberek így nem is ajánlják azoknak a hormonpótlást, akik egészségügyileg nem szorulnak rá – pl. férfiasabb, izmosabb megjelenés miatt szedik-, mivel a mélyvénás trombózison kívül megnöveli a stroke és a szívinfarktus kockázatát is.

Bizonyos genetikai eltérések növelik a hajlamot

Mivel a mélyvénás trombózis során keletkezett vérrög könnyen leszakadhat és a vérpályába kerülve életfontosságú szervek felé haladhat, így nem ritka, amikor szövődményként tüdőembólia lép fel, ami akár halálos kimenetelű is lehet. Hogy ennek esélyét a minimálisra csökkentse, érdemes genetikai vizsgálatot elvégeztetni, aminek segítségével megtudhatja, van-e örökletes hajlama a vérrögösödésre. A szűrés kiemelten fontos lenne abban az esetben, ha az illető valamilyen hormontartalmú készítmény szedésére készül, főleg akkor, ha a családjában előfordult már trombózis. Amennyiben valamilyen bizonyított genetikai háttérrel is rendelkezik a beteg, fontos tudnia, hogy kombinált rizikók esetén az egyes rizikók szorzata az összrizikó!  Amennyiben genetikai hajlamot igazolnak, úgy érdemes szakemberhez fordulni, aki tanácsokkal, kezelési módszerekkel szolgálhat a trombózis prevenciója céljából.

 

Hírek

Leggyakoribb kérdések a limfómáról

Leggyakoribb kérdések a limfómáról

A limfóma, azaz a nyirokrák viszonylag gyakori daganattípusnak számít, és bármely korosztálynál kialakulhatnak bizonyos típusai. Dr. Kárpáti Ágnes, a Trombózis-és Hematológiai Központ onkohematológusa a betegséggel kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket válaszolta meg.

További részletek
Ismeretlen eredetű láz- hogy induljon el?

Ismeretlen eredetű láz- hogy induljon el?

A láz igen gyakori panasz, mely általában különböző fertőzéseket kísér. Ahogy a kórokozók elpusztulnak, úgy a láz is folyamatosan megszűnik. De mi van akkor, ha a láz eredete nem tisztázott, és hosszan elhúzódik? Hogy ekkor merre induljon el, illetve, hogy milyen betegségek okozhatják a problémát, arról dr. Kárpáti Ágnest, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusát kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA