A trombózis meglétének diagnózis felállítása nem a Trombózis- és Hematológiai Központ profilja, szakmailag azonnali akut ellátást igényel, amire mi - fekvőbeteg osztály intenzív osztály hiányában - nem vagyunk felkészülve. Akut ellátás igénye esetén, kérjük, hívjon mentőt, és keresse fel a területileg illetékes kórházat!

Zöld fűszerekkel a magasvérnyomás ellen

Zöld fűszerekkel a magasvérnyomás ellen

tromboziskozpont.hu Létrehozva: 2013.10.21 Módosítva: 2017.06.25
A magas vérnyomás egyik kiváltója a túlsúly. Ráadásul nem is csak kis mértékben, ami azért szomorú, mert viszonylag könnyen elkerülhető. Ráadásul sokszor nem is az ételek mennyiségével van a baj – ahogyan arra dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája rámutat -, hanem a bevitt só mennyiségével vagy az azonnali eredmények hajszolásával.

A magas vérnyomás egyik kiváltója a túlsúly. Ráadásul nem is csak kis mértékben, ami azért szomorú, mert viszonylag könnyen elkerülhető. Ráadásul sokszor nem is az ételek mennyiségével van a baj – ahogyan arra dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája rámutat -, hanem a bevitt só mennyiségével vagy az azonnali eredmények hajszolásával.

Zöld fűszerek segítenek

„Ismert a túlzott sófogyasztás szerepe a magas vérnyomás kialakulásában. Ezért, ha lehet, csökkentsük a bevitt só mennyiségét. Ennek legegyszerűbb módja: ne sózzuk eleve, pluszban,  kóstolás nélkül az ételt, a fogyasztott zöldségeket (paprika, paradicsom stb.). A zöld fűszerek (petrezselyem, lestyán, zeller, hagymák, oregánó, stb.) használatával csökkenteni lehet az ételek "só-igényét". Az ételízesítők eleve sósak, mellettük (ha ilyent használunk) kevesebb sót tegyünk az ételbe, mint amit megszoktunk.

A túlsúly gyakori velejárója a hipertóniának, képes emelni a vérnyomást, a súly csökkentése a vérnyomás csökkenéséhez vezet. Ugyancsak kockázati tényezők a vérzsírok (koleszterin, triglicerid), a vércukor, és a vér húgysav szintje is. Mindezek befolyásolhatók helyes étrenddel. Jó tudni: ha a bevitt kalória annyi, amennyit a szervezet a működése közben felhasznál, a testsúly nem változik. Ha azonban a bevitt kalória több a felhasználtnál, hízni fogunk, és ha a bevitt kalória kevesebb a felhasználtnál, akkor fogyunk. Ilyen egyszerű.”

Fogyni, fogyni, fogyni

Napjainkban az emberek megpróbálnak minél előbb megszabadulni a súlyfeleslegtől, amit tehetnek, hiszen nyakra - főre hirdetik az olyan diétákat, amikkel 20 kilótól megszabadulni csupán 3 hét… azonban azt is tudni kell, hogy ebből adódik a jojó effektus, és nem is egészséges.

„Ne akarjunk "turbó diétával" hirtelen lefogyni. Havi 1-2 kg testsúlycsökkentés ideális, és megoldható kis odafigyeléssel, ráadásul nem károsítja a szervezetet sem. Természetesen a rendszeres mozgás elengedhetetlen. Kerüljük a kifejezetten zsíros ételeket, csökkentsük a tömény alkohol és édesség fogyasztását. Fontos: a vaj, a margarin, az olaj is zsír nagyban hozzájárulnak a súlygyarapodáshoz, ezért keveset, kevesebbet használjunk belőlük, mint amint szoktuk. Együnk többször, de egyszerre csak keveset. Lehetőleg szoktassuk rá magunkat, hogy nem csak krumpli, rizs, tészta, hanem párolt zöldség is lehet a köret. Ha szeretjük nagyon a kenyeret, akkor egyéb köretet ne együnk a húsos ételekhez, és akkor jöhet az egy szelet, finom kenyér. Fontos: a plusz kalória, bármilyen étel formájában visszük be, a szervezetben zsír képződéséhez, elhízáshoz vezet!”– mondja dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája.

Csak a szemem kívánja…

Sokszor esünk abba a hibába, hogy igazából már nem vagyunk éhesek, a testünk jelzi, hogy elég volt, de a szemünk még kívánja a finom falatokat. Ez azonban egy csapda, ami végső soron elhízáshoz vezethet.

„Amikor már nem vagyunk éhesek, "csak az élvezet kedvéért" ennénk, mondjunk le a következő adagról. Tanuljuk meg és gyakoroljuk az "ELÉG" fogalmát. Ha minden nap egy kicsivel kevesebbet eszünk a szokásos mennyiségnél (fél szelet, kenyér, a köret negyede, egy szelet sütemény stb. kihagyása) és azt nem pótoljuk semmivel, havi 1-2 kg-t szenvedés nélkül le lehet adni. 

Vásároljunk kevesebbet a szokásosnál. Főzzünk kisebb edényben, mint korábban. Száműzzük a konyhánkból a "rágcsákat", a színezett, műanyagokat tartalmazó, cukros, hizlaló leveket, melyeket üdítőitalként ismerünk.  Ha ezeket betartjuk, és az orvossal is folyamatosan konzultálunk, akkor a magas vérnyomás csökkenthető, vagy megelőzhető.”

 

Hírek

A fiataloknak csupán kevesebb mint a fele venne részt trombózis rizikó vizsgálaton

A fiataloknak csupán kevesebb mint a fele venne részt trombózis rizikó vizsgálaton

A trombózis rizikó vizsgálat egyre elterjedtebb manapság- ez nem is meglepő, hiszen több olyan kóros állapot, betegség is létezik, melyek megnövelik a vérrögök kialakulásának esélyét. Mivel a mélyvénás trombózis viszonylag gyakori problémának számít, így a megelőzése egyre jobban a köztudatba kerül, ahhoz viszont tudni kell, kiket veszélyeztet a legjobban. Hogy pontosan kiket, azt prof. Blaskó Györgytől, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistájától tudtuk meg a Trombózis Világnapja alkalmából, ahogy azt is, hogy kik azok, akik a leginkább és a legkevésbé vennének részt hasonló vizsgálaton. 

További részletek
Mikor gyanakodjak limfómára nyirokcsomó megnagyobbodás esetén?

Mikor gyanakodjak limfómára nyirokcsomó megnagyobbodás esetén?

A nyirokcsomó megnagyobbodása gyakori tünetnek számít, hiszen a fertőzésekkel szembeni védekezés fontos hálója a nyirokcsomó. Azonban, ha látszólag minden ok nélkül tapintunk ki magunkon duzzadt nyirokcsomókat, akkor sokszor pánikba esünk hiszen az egyik gyakori rosszindulatú hematológiai daganat, a limfóma tünete is lehet. Dr. Kárpáti Ágnest, a Trombózis-és Hematológiai Központ onkohematológusát arról kérdeztük, vajon mikor gyanakodjunk súlyos betegségre nyirokcsomó megnagyobbodás esetén. 

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

Prima Medica Egészséghálózat