Fogamzásgátlás trombózis után- mit válasszak?

Fogamzásgátlás trombózis után- mit válasszak?

dermatica.hu Létrehozva: 2017.07.19 Módosítva: 2017.08.11
A hormonális fogamzásgátlók köztudottan megnövelik a vérrögök kialakulásának esélyét, ezért ha már valakinél előfordult mélyvénás trombózis, úgy abban az esetben fokozott odafigyelést igényel a jövőben a nem kívánt terhesség elleni védekezés. Hogy mire fontos ekkor ügyelni, arról prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája beszélt.

Veszélyes hormonkészítmények

A hormonális változások igen nagy veszélyt jelentenek trombózis szempontjából. Ez nem csupán a várandósság idejére értendő, hanem a fogamzásgátlók és egyéb hormonális készítmények alkalmazására is. Ezek ugyanis fokozzák a vér alvadását, mégpedig úgy, hogy gátolják az antitrombin nevű fehérje szintézisét, ami pedig gátolná az aktív véralvadási faktorok hatását. Éppen ezért –különösen, ha az illető egyéb trombózis-provokáló faktorral is rendelkezik - a hormonális szerek használata igencsak megnövelik a vérrögök kialakulásának esélyét. Ezen kívül a hormonális fogamzásgátlók a fibrin oldódásának gátlásával is a trombózis irányába hatnak.

Prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája szerint a legideálisabb az lenne, hogy még a tabletták – és egyéb hormontartalmú készítmény/eszköz- alkalmazása előtt elvégeztetnének azok trombofília szűrést, akiknek családjában előfordult már trombózis.  Ekkor ugyanis fény derülhetne azokra a genetikai mutációkra, zavarokra, melyek fokozzák a trombózishajlamot, így elkerülhető lenne az állapot.

Azonban ha ez nem történik meg, úgy életveszélyes mélyvénás trombózis vagy tüdőembólia alakulhat ki. Amennyiben ez bekövetkezik – akár fogamzásgátló miatt, akár nem-, fontos, hogy mindenképp szakemberrel egyeztessen arról, milyen védekezési módszert válasszon, hiszen ha már egyszer bekövetkezett a baj, úgy megnő annak ismétlésének az esélye!

Végérvényesen le kell mondani a fogamzásgátló tablettákról?

Trombózis után felmerülhet a kérdés, hogy onnantól már egyáltalán nem lehet nyúlni fogamzásgátló tablettákhoz, vagy bizonyos esetekben megengedett?

A fogamzásgátló tabletták trombózis okozó képességére már korán fény derült. E gyógyszerek fejlesztését un. „generációk” szerint nevezzük el, vannak első-, másod-, és harmad-, negyedik generációs szerek a hormontartalomtól és annak vegyi származékaitól függően. Érdekes módon a „legtrombogénebbek” a második generációs szerek, a harmadig generációs szerek alkalmazásától már kevesebb trombózis várható. A negyedig generációsoknál újra kissé magasabb a rizikó- mondja prof. Blaskó György.

Amennyiben előfordult már valakinél thromboembóliás esemény, úgy ritka kivételektől eltekintve érdemes hormonmentes módszereket választani, hiszen egy korábbi trombózis jelentős provokációs tényezőnek számít egy ismételt trombózis szempontjából- mondja a szakértő. Még az alacsony hormontartalmú készítményeket is kerülni célszerű. Sajnos azok a méhen belüli eszközök, tapaszok, esetleg injekciók is kerülendőek, melyek hormontartalmúak!

Szerencsére ma már igen sok lehetőség közül lehet választani, hiszen a gumióvszer mellett léteznek ma már igen hatásos spermicid készítmények, hormonmentes spirál, pesszárium is, melyekkel elkerülhető a nem kívánt terhesség.

Amennyiben még nem fordult elő vérrögösödés, ám igazoltan trombofíliával küzd az illető, úgy egyéni elbírálás függvénye, hogy szedhet-e fogamzásgátló tablettát a beteg. Ezt ugyanis befolyásolja az, hogy milyen súlyosságú a zavar, dohányzik-e, van-e egyéb olyan betegsége, mely fokozza a trombózishajlamot (pl. diabetes, pitvarfibrilláció), rendelkezik-e túlsúllyal, stb. Ha nem jelentős ez az un. „rárakódásos” rizikó, úgy az orvos újabb, alacsony hormontartalmú készítményeket javasolhat, melyek sokkal kisebb rizikóval rendelkeznek trombózis szempontjából, mint az első generációs készítmények.

További híreink>>>

Téma szakértői

dr. Szélessy Zsuzsanna dr. Szélessy Zsuzsanna

dr. Szélessy Zsuzsanna

hematológus, belgyógyász
dr. Ercsei Ibolya

dr. Ercsei Ibolya

belgyógyász, hematológus
Prof. Dr. Blaskó György Prof. Dr. Blaskó György

Prof. Dr. Blaskó György

belgyógyász, klinikai farmakológus

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr!
Idén töltöm a 30. életévem.
Tavaly szeptember 17én autóbalesetet szenvedtem, mely során bal térdem külső része zúzódott. Javasolt terápia jegelés és polcolás volt, melyet be is tartottam, tekintettel arra hogy az említett területen halvány fekete véraláfutás keletkezett. A balesetet követő 6.héten a jobb combom belső részén kialakult egy flebitiszem, melyet csak 1 hét után vettek észre, mikor már nem tudtam járni.(korábbi orvosi válasz a panaszomra a kórházban: " vagy véna vagy szalag, de ne gondoljunk a legrosszabra, kezeljük szalagként és majd hátha elmúlik. Ha nem akkor SoS SBO"). 4 hetet voltam otthon a flebitiszemmel, fraxiparine 0,6-ot szúrtam. Ez év januárjában mélyvénás trombózisom alakult ki a bal térdhajlatom(vádli felső része) környékén. Az angiológus 6 hónap tartós vérhígitó kúrát írt elő. Warfarin(néha Marfarin) 5 mg. tablettát szedek január 17 óta, azonban az INR szintem minden hónapban(havonta járok ellenőrzésre) egyre alacsonyabb(január:2,6. Február:1,5. Március:1,7. Április:1,6.) annak ellenére, hogy minden hónapban emelve van az adagom. Jelenleg napi 7,5 mg az adagom.
Hivatásos rendőr vagyok lassan 10 éve és az a problémám, hogy a csapatorvosom nem hajlandó alkalmas minősítést adni, amíg le nem állok a gyógyszer szedésével. A balesetem előtt soha nem volt semmilyen véralvadási vagy szív és érrendszeri panaszom. Családomban soha nem volt trombózis.
A csapatorvos, (aki belgyógyász) szerint nincs összefüggés a baleset és a trombózis között mivel az egyik sérülés a másik pedig betegség.
Lehetséges, hogy életem végéig szednem kell majd a gyógyszert és ezzel elveszítem a munkám és mindent, amiért egész életemben tanultam és amit elértem?
A csapatorvosom szerint annyi a megoldás az alkalmas minősítésemre, hogy hagyjam abba a gyógyszer szedését.
Lehetséges lenne valamilyen alternatív módszer, vagy a gyógyszerem saját felelősségre történő megszakítása?
Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Ádám !
Nagyon rosszul áll a betegségéhez. !!!. Mivel volt mélyvénás trombózisa a Marfarinra/Warfarinra szüksége van addig, amíg meg nem gyógyul!. A kezelésének módja rossz: az INR-nek 2,5 - 3,5 között kell állandóan lenni !. A csapatorvosát nem is értem: egy ilyen betegség nem jelenthet állásvesztést, Ha meggyógyul a trombózis, újra dolgozhat. Mivel a részleteket nem ismerem, kérem tanácsadásra jelentkezzen be a Trombózis Központba, de minden iratát hozza magával.!
Üdvözlettel : Dr. Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Barátságos légkör és hangnem

Pontos tájékoztatás, barátságos légkör és hangnem mind a recepció, mind a szakorvos részéről.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Trombózisom volt- mitől lehetett?

Trombózisom volt- mitől lehetett?

A mélyvénás trombózis akut kezelésével szinte egy időben megkezdődik az okok feltárása, hiszen a további terápia eldöntése céljából fontos tudni, vajon mi is okozta a vérrögök képződését. Prof. Blaskó Györgyöt, a Trombózis- és Hematológiai Központ véralvadási specialistáját megkérdeztük, vajon mi minden állhat a trombózis hátterében, és hogy egyáltalán milyen vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy ez kiderüljön.

További részletek
Ezek a vérkép eltérések utalnak vérszegénységre

Ezek a vérkép eltérések utalnak vérszegénységre

A vérszegénység gyanújakor az orvos minden esetben vérvizsgálatot kér, ahol bizonyos értékek eltéréseiből már felállítható a diagnózis, így a terápia megkezdhető. Hogy pontosan mely eredmény esetén kell erre gondolni, arra dr. Ercsei Ibolya, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusa adott választ.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA