A trombózis meglétének diagnózis felállítása nem a Trombózis- és Hematológiai Központ profilja, szakmailag azonnali akut ellátást igényel, amire mi - fekvőbeteg osztály intenzív osztály hiányában - nem vagyunk felkészülve. Akut ellátás igénye esetén, kérjük, hívjon mentőt, és keresse fel a területileg illetékes kórházat!

Trombózis után- mit szabad tenni és mit nem?

Trombózis után- mit szabad tenni és mit nem?

Prof. Dr. Blaskó György Létrehozva: 2018.03.01 Módosítva: 2019.04.11

Mélyvénás trombózis után sokaknak komoly fejtörést jelentenek bizonyos dolgok és tevékenységek, hogy vajon ártalmasak-e az állapotukra nézve? Összeszedtük ezért a leggyakoribb kérdéseket, melyekre prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája válaszolt.

Szabad-e mozogni?

Nem csak szabad, kell is! Viszont nem mindegy, hogy mikor, ezért előtte mindenképp egyeztessen orvosával. Az utóbbi 30 évben jelentős változások történtek a guideline-ban, hiszen régebben a trombózisos betegeket szigorúan hat hétig fektették, aminek igen rossz következményei lettek. Viszont ez a felfogás már megváltozott és most már minél korábban rávesszük a betegeket a rendszeres mozgásra, figyelve arra, hogy olyan mozdulatokat végezzen, amik következtében a thrombus leszakadása nem fordulhat elő. (A fokozatosság a terhelésben nagyon fontos!) Fontos továbbá, hogy olyan sportokat, melyek esetén nagyobb a sérülésveszély (pl. küzdősportok, beértve a bokszot, birkózást, kickbox-ot, focit, vízilabdát, kézi- és kosárlabdát, röplabdát , tehát minden potenciálisan sérülésveszélyes sportot) a páciens később se végezzen - figyelmeztet a szakember.

Végig injekcióznom kell magam?

Nem, heparint/LMWH-t nem szükséges a betegnek élete végéig szúrnia magának. Leggyakrabban 3-6 napig kapja a beteg terápiás dózisban naponta kétszer, a testsúlyára illesztett dózisban!  Amennyiben az orvos jóváhagyja, úgy egy idő után bátran lehet váltani valamilyen kumarin származékra vagy új típusú véralvadásgátlóra (NOAC) így a beteg megkímélheti magát az öninjekciózástól. Természetesen ritka kivételek vannak, amikor hosszabban kell adni, (ilyen pl. a terhesség is) de akkor már profilaktikus dózisban, naponta egyszer.

Lehet-e szaunába, szoláriumba járni?

trombózis utánAmennyiben valaki átesett már trombózison, úgy a jövőben tartózkodnia kell az olyan tevékenységektől, mely a vénák kitágulását eredményezik, ugyanis ekkor megnő a vér pangása az erekben, mely fokozza a vérrögképződés rizikóját. Éppen ezért ekkor ne menjen finn-szaunába, gőzfürdőbe, egyéb 80-90 fokos helyekre (infraszaunába mehet), valamint kerülje a 36 foknál melegebb termálvizeket is.  Szoláriumba szabad menni rövid időre, de csak 3 hónappal az „esemény” után.

Szabad-e K-vitamint tartalmú ételeket fogyasztani?

Sokat hallani, miszerint óvatosan kell bánni a K-vitamin tartalmú ételekkel véralvadásgátló szedése során. Ez csakis a kumarin-származékokra vonatkozik, a NOAC készítményeknél erre nem szükséges odafigyelni. Másrészt az előbbi esetén is megengedett a fogyasztásuk, viszont arra fontos ügyelni, hogy minden nap közel azonos mennyiséget egyen belőle e beteg. Pl. az nem jó, ha egyik nap 1 db narancsot fogyaszt, míg máskor 3 kilót.

Szabad-e repülőgépre ülni?

A repülőút- akárcsak a hosszabb autó/vonatút- bizony megnöveli a trombózis rizikóját, így a prevenció kiemelten fontos azoknak, akik már átestek trombózison, illetve fokozott hajlamuk van rá. Kompressziós terápiára az út során mindenképp szükség van. Természetesen, amíg a beteg alvadásgátlót szed, a repülőúton is biztonságban van, ha sokat mozog és bő folyadékfogyasztással pótolja a folyadékvesztést.

Ha átesett már trombózison vagy tüdőembólián, de már nem kap alvadásgátló kezelést, fontos, hogy még az utazás előtt keresse fel orvosát, hiszen ha úgy ítéli meg, megelőző alvadásgátló kezelésre (LMWH) is szükség van az odaút-, és a visszaút előtt, hiszen ha már egyszer volt trombózisa, úgy lényegesen nagyobb eséllyel alakul ki újabb megfelelő prevenció nélkül- mondja prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája. A fentiek az autóbusz utazásra is érvényesek!

További híreink>>>

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Professzor Úr!
43 éves férfi beteg vagyok, 3 hónappal ezelőtt pitvarfibrillatio miatt kerültem kórházba. A harmadik napon BB mellett sinusba convertálódott, ami azóta is tartósnak tűnik. A Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézetben kezeltek ahol NOAC terepiát kezdtek alkalmazni. Azóta is szedem a Lixiana nevű véralvadásgátló gyógyszert. Amióta ezt a gyógyszert szedem erős keserű ízt érzek a nyelvem hegyén, ami mostanában egyre jobban fokozódott, és már egyre elviselhetetlenné válik. Kérdésem a következő lenne: Okozhatja-e a lixiana nevezetű gyógyszer a kesernyés ízt a nyelvem hegyén? Vagy esetleg mi okozhatja? Mi lehet a megoldás a problémámra, kihez forduljak?
Várom megtisztelő válaszát.
Üdvözlettel:
Kerekes László

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Kedves Kerekes László !
Be lehet jelenteni az OGYÉI-nek mellékhatáskét, de ahhoz kellenének az adatai. Kezelőorvosával beszélje meg. A Lixiana helyett szedhetne Xareltot is, arra ezt a mellékhatást még nem tapasztaltam (igaz, a Lixianara is ön az első).
Üdvözlettel : Dr. Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Elvárásaim feletti

Az intézmény és a doktor úr is az elvárásaim felett teljesített. Sajnos országszerte jellemző, hogy még ha magánrendelést is vesz igénybe az ember, nem foglalkoznak vele többet, alaposabban vagy kedvesebben, mint OEP-támogatta szakrendeléseken. Itt viszont valóban úgy éreztem, hogy amiért jöttem megkaptam. Más tapasztalataimmal ellentétben a doktor úrnál nem 5-8 percet töltöttem, hanem csaknem fél órát. Úgy éreztem valóban segíteni szeretne és készséggel válaszol bármilyen kérdésemre, ténylegesen foglalkozik velem. A recepció munkatársai az intézményben töltött idő alatt végig készségesek, kedvesek, közvetlenek és segítőkészek voltak.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Koronavírus idején is kell gondolni a trombózis megelőzésére

Koronavírus idején is kell gondolni a trombózis megelőzésére

A koronavírus járvány idején sok minden eltér a megszokottól, így az egészségügyi ellátás is. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a sürgős beavatkozások elmaradnának vagy a krónikus betegek ellátása hátrányt szenvedne. Ez utóbbi esetre a távkonzultáció remek megoldást tud nyújtani. Prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája felhívja a figyelmet arra, hogy pl. trombózis prevencióra a járvány idején is szükség van.

További részletek
Lupus esetén nagy a trombózis esélye- előzze meg!

Lupus esetén nagy a trombózis esélye- előzze meg!

A szisztémás lupus erythematosus (SLE) az egyik leggyakoribb autoimmun betegség, mely jellemzően az ízületek gyulladásával jár. Már önmagában is igen kellemetlen és fájdalmas tüneteket produkálhat, ám a betegeknek ezen felül számolniuk kell azzal is, hogy az állapot megnöveli a trombózis rizikóját. Hogy miként is függ össze a lupus a vérrögök kialakulásával, arról prof. Blaskó Györgyöt, a Trombózis-és Hematológia Központ véralvadási specialistáját kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA