A véralvadásgátló kezelés árnyoldalai és kiküszöbölésük

A véralvadásgátló kezelés árnyoldalai és kiküszöbölésük

Prof. Dr. Blaskó György Létrehozva: 2018.06.04 Módosítva: 2019.05.02

Azok, akik véralvadásgátló terápiában részesülnek, gyakran találkoznak mellékhatásokkal, a kezelés különféle negatív vonzatával. Ezek nagy része azonban elkerülhető, prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája elmondja, hogyan.

„Nem szeretem magam injekciózni”

Vannak olyan állapotok, amikor bizonyos ideig véralvadásgátló injekció (heparin, LMWH) beadására szorul a beteg. (pl. trombózis/tüdőembólia után meghatározott ideig, terhesség során, műtét után). Való igaz, nem a legkényelmesebb módja a véralvadásgátló alkalmazásának, de tudomásul kell venni, hogy a heparinok és az LMWH-k másképpen nem alkalmazhatók (rengeteget költött a gyógyszeripar arra, hogy ez ne így legyen, de teljesen sikertelenül), ám megfelelő idő letelte után,  kezelőorvosa jóváhagyása után áttérhet szájon át szedhető készítményekre. Az LMWH-k és a heparin-Na hasfalba, felkarba, combba szúrható, és ügyelni kell arra, hogy a zsírszövetbe kerüljön! A csomósodás elkerülése érdekében érdemes utána kissé átmasszírozni az injekciózott területet, valamint célszerű mindig más helyre beadni a készítményt! Fontos, hogy merőlegesen szúrjunk! Intravénásan, természetesen csak orvos adhatja ezeket.

„Hullik a hajam”

Az egyik ritka, de nem példátlan mellékhatása a véralvadásgátlóknak az a hajhullás. Ez a kumarin származékokra jellemző, így érdemes lehet ekkor gyógyszerváltáson gondolkozni (természetesen orvosi beleegyezéssel). A másik ok, amiért erős hajhullás jelentkezhet, az az, hogy a terápia hatására vérszegénység lépett fel, feltehetően rossz dózis miatt. Erről INR ellenőrzéssel lehet megbizonyosodni. Ekkor az orvos más dózist, esetleg más készítményt javasol.

„Erős a menstruációm”

véralvadásgátló árnyoldalA véralvadásgátló terápia során valamelyest erőteljesebb menstruációs vérzés fordulhat elő, bizonyos mértékig ez természetes. Ellenben, ha nagyon fájdalmas, nagyon bő vérzést tapasztal, úgy mindenképp forduljon kezelőorvosához, mivel a panaszok azt jelzik, hogy túlságosan a vérzékenység irányába tolódott el a folyamat. Más dózis, illetve más készítmény alkalmazása enyhít a problémán.

„Állandóan ellenőrzésre kell járnom”

Sokak számára zavaró, hogy a régebbi típusú véralvadásgátlók esetén gyakran kell INR ellenőrzésre járni.

„Ez azért van, mert a terápia sikerét a megfelelő INR tartományban való tartós élés biztosítja. Sajnos igen sok esetben a családi orvosok már 4 mg-nál többet bizonyos kumarin származékból  nem írnak fel, holott esetleg a beteg akkor kerül INR 2 közelébe! Ez műhiba”- mondja a professzor.

Az INR ellenőrzés azonban kiküszöbölhető új típusú véralvadásgátlók (NOAC) alkalmazásával, így nem kell állandan vérvételre járni, ráadásul nehezen beállítható INR esetén is nagy segítséget jelentenek.

 „Félek a szüléstől”

Amennyiben valaki véralvadásgátlót szed akár azért, mert már volt trombózisa/tüdőembóliája, akár azért, mert fokozott hajlama van rá, a teherbeesés, szülés gondolata félelemmel töltheti el. Szerencsére megfelelő terápiával biztonságosan, egészséges gyermeknek adhat életet, ám nagyon fontos, hogy csakis LMWH terápiában részesülhet (a többi véralvadásgátló komoly fejlődési rendellenességeket okozhat), melyet a szülés napján fel kell függeszteni. Hirtelen beinduló szülés, esetleg sürgősségi császármetszéstől sem kell tartani, ugyanis a készítmény hatása egy másik gyógyszer adásával percek alatt felfüggeszthető.

„Tartok a csontritkulástól”

Gyakran hallani, miszerint a véralvadásgátlók csontritkuláshoz vezethetnek.

„A kumarin típusú, K-vitamin antagonisták azért okozhatnak csontritkulást, mert ugyanolyan típusú fehérjék elkészülése után végzett un. poszttranszlációs módosításban vesznek részt, mint amik a csontokat is felépítik. Vannak olyan alvadási faktorok, melyek egyik végénél elhelyezkedő glutaminsav karboxilálását végzi egy enzim, aminek a koenzimje a K- vitamin. Kumarin alkalmazásánál elfogy a K-vitamin leáll ez módosulás és inaktív fehérjék képződnek. A csontokban ugyanígy van: a nem módosult fehérjék nem épülnek be a csontba. Ezért -főleg nőknél- valóban kialakulhat csontritkulás, ám ez nagyon ritka és évtizedekig kell szedni a kumarint, ami szintén ritka”- magyarázza prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája, aki hozzátettem, hogy amennyiben tart ettől a ritka mellékhatástól, érdemes NOAC-ra váltania! ( De ebben az esetben csak teljes áron kaphatja a beteg). Ha BMD-ben (csontsűrűség mérés) egyértelműen igazolódik az osteoporosis, akkor támogatja a TB a DOAC (direct oral anticoagulant) felírását.

További híreink>>>

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktornő!

Egy hirtelen jött és hetekig tartó rosszullét után jelentkezett az a tünet hogy lüktetést érzek a hasamban, görcsöket a farizmomban. A bal lábam terhelésre bokától lefele zsibbad, illetve a lágyékhajlatokban is szúró, húzó érzésem van.Kismedence MR készült, mely szerint sok a nyirokcsomó de nem kóros méretűek a lágyékhajlatban.
Lehetséges trombózis? D-dimer érték 300, htc érték emelkedett, bilirubin emelkedett, más eltérés nincs.
Ui: tüdőembólia hány napig látszik ct-n? Most készítettem mellkas CT-t, negatív, de két hónappal a rosszullét után. Ha tüdőembóliám lett volna két hónappal ezelőtt az kimutatja a CT?
Válaszát előre is köszönöm!

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Kedves Krisztián !
A CT biuztos kimutatta volna a lezajlott tüdőembolitát 2 hónappal az esemény után. Kérem éleéeteivelé konzultációra és vizsgálatra jelentkezzen be a Trombózis Központba. Friss trombózis nem valószinű.
Üdvözlettel : Dr Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Udvarias, figyelmes

Udvarias, kellemes légkör, maximális figyelem a páciensre. Páciens központú hozzáállás.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Trombózisom volt- mitől lehetett?

Trombózisom volt- mitől lehetett?

A mélyvénás trombózis akut kezelésével szinte egy időben megkezdődik az okok feltárása, hiszen a további terápia eldöntése céljából fontos tudni, vajon mi is okozta a vérrögök képződését. Prof. Blaskó Györgyöt, a Trombózis- és Hematológiai Központ véralvadási specialistáját megkérdeztük, vajon mi minden állhat a trombózis hátterében, és hogy egyáltalán milyen vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy ez kiderüljön.

További részletek
Ezek a vérkép eltérések utalnak vérszegénységre

Ezek a vérkép eltérések utalnak vérszegénységre

A vérszegénység gyanújakor az orvos minden esetben vérvizsgálatot kér, ahol bizonyos értékek eltéréseiből már felállítható a diagnózis, így a terápia megkezdhető. Hogy pontosan mely eredmény esetén kell erre gondolni, arra dr. Ercsei Ibolya, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusa adott választ.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA