Nők, a trombózist provokáló hormonok csapdájában

Nők, a trombózist provokáló hormonok csapdájában

Prof. Dr. Blaskó György Létrehozva: 2018.05.11 Módosítva: 2018.05.11

A mélyvénás trombózis nemtől függetlenül bárkinél felléphet, mégis a nők valamelyest rosszabb helyzetben vannak, mivel náluk a kívülről bevitt, illetve a terhességgel együtt járó hormonlöket miatt nagyobb rá az esély. Prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája megosztotta,  mikor és hogyan segítenek hozzá a hormonok a vérrögök kialakulásához.

Terhesség

A várandósság során olyan változások mennek végbe a szervezetben, melyek a magzat egészséges fejlődését, a terhesség megtartását és a szülést hivatottak támogatni. Az egyik ilyen változás az, hogy a vér alvadékonysága fokozódik (számos laboratóriumi érték változik és bizonyos  -nem várandós asszonyoknál kórosnak számító adatok terhességben nem kórosak, csak oda kell rájuk figyelni). Hogy el lehessen kerülni a szülés során a nagyobb vérvesztést, a terhesség alatt – és a szülést követő 6-12 hétben- nagyobb a trombózis esélye, melynek fellépését még tovább fokozza a növekvő méh és a magzat, melyek nyomást gyakorolhatnak a medence vénáira. Mindezeken kívül érdemes megemlíteni még – mint provokáló faktort- a mozgáshiányt is, melybe a legtöbb kismama beleesik. Pedig a várandósság alatt is igen fontos a rendszeres testmozgás, hiszen így elkerülhető (vagy csökkenthető) többek között a nagyobb súlyfelesleg, a terhességi cukorbetegség, a preeclampsia/eclampsia, valamint egyéb szövődmények  fellépése, ráadásul ezáltal a test vérellátása is fokozódik.

„Terhesség alatt a mélyvénás trombózis kialakulásának kockázata 4x, szülés után pedig 14x magasabb, mint terhességen kívüli állapotban. Ezért fontos, hogy a kismama fokozottan ügyeljen életmódjára, ismerje a trombózis és a tüdőembólia tüneteit, továbbá fokozott trombózishajlam esetén egyeztessen orvosával, hogy kell-e LMWH terápiát alkalmaznia”- mondja prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialsitája.

Fogamzásgátló tabletták és egyéb hormonális fogamzásgátlók

A nem kívánt terhesség ellen sokan különböző hormonális készítményekkel, eszközökkel védekeznek. Azonban ezeknek komoly hátulütőjük van: az arra hajlamosaknál trombózist válthatnak ki, mivel fokozzák a véralvadást.

nők és trombózis„A fogamzásgátló tabletták magas hormontartalmuk miatt erősen befolyásolják a véralvadási folyamatot, méghozzá az ún. antitrombin fehérje szintézisének gátlásával, valamint a fibrinolízis gátlók gátlásával.   A  hormonális fogamzásgátlók óriási jelentőségűek a nők szabadság/felszabadulása tekintetében, méltán tarthatjuk forradalmi újdonságnak. Erre reagálva a gyógyszergyárak piacra dobták először az első-, majd a második-, végül  a harmadik (ma már a negyediknél tartunk) generációs fogamzásgátlókat, melyek már jóval alacsonyabb hormontartalommal bírnak, ezzel együtt pedig kisebb rizikófaktorral kerültek forgalomba. Viszont azt nem árt hozzátenni, hogy érdekes módon az un. negyedik generációs fogamzásgátlóknak már megint magasabb a trombózis rizikójuk”- magyarázza a szakember.

Hogy el lehessen kerülni a trombózist, érdemes még a fogamzásgátló tabletta – esetleg egyéb hormonális eszköz- használata előtt trombofília vizsgálaton részt venni (főleg, ha már volt korábban trombózisa és a családban előfordult már), hiszen vannak olyan állapotok, melyek esetén a hormonális fogamzásgátló alkalmazása kifejezetten ellenjavallott.

Klimax hormonterápája

Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a hormonterápia a klimax tüneteinek csökkentése érdekében, hiszen így meg lehet szabadulni a hőhullámoktól, a hangulatingadozásoktól, a hüvelyszárazságtól, ráadásul a csontritkulást is lassítja. Igen ám, viszont ösztrogén tartalma miatt ugyanúgy befolyásolja a véralvadást, mint a fogamzásgátló tabletták, így ugyanúgy megnöveli a trombózis esélyét. Éppen ezért még a terápia előtt érdemes trombózis rizikóbecslésen, trombofília vizsgálaton részt venni, hogy kiderüljön, biztonságosan alkalmazható a terápia.


További híreink>>>

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr!

40 éves férfi vagyok és 2017. november 01-én volt egy kétoldali tüdő emboliám. Azóta folyamatosan szedem a Pradaxát, napi 2 szemet, ami ha jól tudom napjaink legkorszerűbb véralvadásgátló gyógyszere. Édesapám véralvadási betegségben szenved, sajnos mindkét lábát amputálták már érszűkület miatt. Genetikai vérvételem eredménye igazolta a Leiden-mutációt nálam is (heterozigota vagyok). Lábaim nem fájnak, orvosom szerint érszűkületem nincs és megnyugtatott, hogy a jelenleg szedett gyógyszer véd egy esetleges újabb embolia kialakulásától. Amióta kijöttem a kórházból és letettem a cigarettát 10 kg-ot híztam ( betegségem előtt napi egy dobozzal elszívtam).
Azzal a problémával fordulok Önhöz, hogy az általános közérzetem amióta kijöttem a kórházból sokszor egyáltalán nem mondható jónak, szemem alatt lilás karikák láthatók folyamatosan ( ez a legszembetűnőbb mindenki számára) valamint előfordul, hogy olykor-olykor nehezebben találom és formálom a szavakat, mint pár hónappal ezelőtt. Folyamatosan kéri az orvosom a laborvizsgálatot, ugyanis szinte minden értékem teljesen helyre állt, a CK érték azonban folyamatosan növekszik ( tegnap 1055 volt). Könnyű fizikai munkát végzek, EKG vizsgálatom teljesen negatív lett. Előfordulhat, hogy nem jó nekem a felírt gyógyszer? Mindenképpen szeretném felkeresni Önt személyesen, csak azt szeretném megtudni, hogy a leírtak ismeretében Ön szerint milyen vizsgálatokra lenne szükség esetemben. Mi okozhatja az általam leírt tüneteket? Félek egy további nem várt szövődmény, illetve esetleg az érszűkület vagy akár egy újabb embólia, trombózis kialakulásától.

Válaszát előre is köszönöm!!

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Kedves Attila !
A CK emelkedés az izmok sérülésére, bomlására utal. Amennyiben a Pradaxa felfüggesztése és másra cserélése esetén is marad a panasz, mindenképpen sürgősen szakkonzultációt kell folytatni, mert a CK emelkedés veszélyes. Jelentkezzen be mielőbb a Trombózis Központba és összes papirjával együtt várom
Üdvözlettel Dr. Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Elvárásaim feletti

Az intézmény és a doktor úr is az elvárásaim felett teljesített. Sajnos országszerte jellemző, hogy még ha magánrendelést is vesz igénybe az ember, nem foglalkoznak vele többet, alaposabban vagy kedvesebben, mint OEP-támogatta szakrendeléseken. Itt viszont valóban úgy éreztem, hogy amiért jöttem megkaptam. Más tapasztalataimmal ellentétben a doktor úrnál nem 5-8 percet töltöttem, hanem csaknem fél órát. Úgy éreztem valóban segíteni szeretne és készséggel válaszol bármilyen kérdésemre, ténylegesen foglalkozik velem. A recepció munkatársai az intézményben töltött idő alatt végig készségesek, kedvesek, közvetlenek és segítőkészek voltak.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

A vérlemezék zavarai is okozhatnak apró bevérzéseket a bőrön

A vérlemezék zavarai is okozhatnak apró bevérzéseket a bőrön

Az apró, pontszerű bevérzések a bőrön gyakran vérzékenységre, azon belül is a vérlemezkék zavaraira utalhatnak. Dr. Ercsei Ibolya, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusa a vérlemezkék mennyiségi- és funkciózavarairól beszélt.

További részletek
Trombózis a szemben? Igen, lehetséges!

Trombózis a szemben? Igen, lehetséges!

Amennyiben trombózisról hallunk, az leggyakrabban a lábakat érinti, ritkábban az agyat (sinus trombózis), karokat, egyéb testrészeket. Viszont érdemes tudni, hogy bizony a szemben is keletkezhetnek vérrögök, ami mögött gyakran valamilyen trombofília áll. Hogy milyen tünetek hívják fel a figyelmet a szemfenéki trombózisra, és hogy milyen veszélyeket rejt, arról prof. Blaskó Györgyöt, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistáját kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA