A trombózis meglétének diagnózis felállítása nem a Trombózis- és Hematológiai Központ profilja, szakmailag azonnali akut ellátást igényel, amire mi - fekvőbeteg osztály intenzív osztály hiányában - nem vagyunk felkészülve. Akut ellátás igénye esetén, kérjük, hívjon mentőt, és keresse fel a területileg illetékes kórházat!

Véralvadásgátló gyógyszert szedek! Milyen fájdalomcsillapítót vehetek be?

Véralvadásgátló gyógyszert szedek! Milyen fájdalomcsillapítót vehetek be?

Prof. Dr. Blaskó György Létrehozva: 2018.10.03 Módosítva: 2019.09.05

A hűvösebb időben gyakrabban nyúlunk láz- és fájdalomcsillapítókhoz, akár megfázás vagy akut fájdalom esetén. Nem mindegy azonban, milyen készítményt választunk, mert a beszedett gyógyszer megnövelheti a véralvadásgátlók hatását. Prof. Dr. Blaskó György, a Trombózis- és Hematológiai központ véralvadási specialistája mondja el a legfontosabbakat.

 

A nem szteroid típusú gyulladáscsökkentőket (NSAID), amelyek általában lázcsökkentő hatással is rendelkeznek, sokan használják akut és krónikus fájdalmak enyhítésére, alkalmazásuk azonban megnövelheti a véralvadásgátlók hatását, csakúgy, mint a legtöbb vény nélkül kapható láz- és fájdalomcsillapító készítmény (ilyen például a diclofenac, ibuprofen, aszpirin, naproxen, stb.).

Növekvő alvadásgátló hatás!

Ezeket a gyógyszereket a kumarinokkal (K-vitamin antagonisták) együtt nem szabad, vagy csak sűrűn ellenőrizve, alacsony kumarin dózisokkal lehet szedni! A jelenség oka, hogy az NSAI készítmények ugyanoda kötődnek, a plazmafehérjékhez, ahová a kumarinok, és leszorítják a fehérjekötésből: ezáltal a szabad kumarin-szint megnő, és nagyon megerősödik az alvadásgátló hatás. Az együtt szedés csak szigorú orvosi felügyelettel alkalmazható! Helyettük kis dózisban metamizole sodium hatanyagú gyógyszert használjon, ezek erős fájdalom- és lázcsillapító, mérsékelt gyulladáscsökkentő hatásúak – tanácsolja prof. dr. Blaskó György, aki hangsúlyozza: óriási a felelőssége a kezelőorvosnak, akinek ismernie kell a gyógyszerkölcsönhatásokat is!

Növekvő alvadásgátló hatásAmennyiben láz-és fájdalomcsillapításra szeretné használni az aszpirint, úgy a magasabb hatóanyagú készítményt kell választania, ha a trombocita aggregáció gátló hatását szeretnénk kamatoztatni, úgy az alacsony dózisú, 80-100 mg-os adagolást javaslom. Az aszpirin alvadásgátló hatása egyébként csekély – mondja a professzor.

Véralvadásgátló készítményt váltana?

Az új típusú DOAC/NOAC készítmények egyik nagy előnye, hogy melléjük nyugodtan szedhet fájdalomcsillapítókat. Ráadásul a NOAC esetében bizonyítottan kevesebb vérzéses szövődménnyel kell számolni, valamint nem kell tartani étel-kölcsönhatásoktól sem. Az új gyógyszer dózisának beállításáról a szakorvos dönt, ezért nagyon fontos vele egyeztetni!

Jelezze orvosának egyéb gyógyszerszedését, az esetleges mellékhatásokat!

Csak kimutatott allergia és összeférhetetlenség esetén, és csak orvosi utasításra váltson gyógyszert! Arra is figyeljen, hogy a felírt dózist megfelelően, az orvos által felírt adagban szedje, ha kimaradt egy alkalom, legközelebb ne dupla mennyiségben szedje be. Amennyiben nem várt mellékhatást tapasztal, akkor azt mindenképpen jelezze kezelőorvosának!

Forrás: Trombózisközpont

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr!

40 éves férfi vagyok és 2017. november 01-én volt egy kétoldali tüdő emboliám. Azóta folyamatosan szedem a Pradaxát, napi 2 szemet, ami ha jól tudom napjaink legkorszerűbb véralvadásgátló gyógyszere. Édesapám véralvadási betegségben szenved, sajnos mindkét lábát amputálták már érszűkület miatt. Genetikai vérvételem eredménye igazolta a Leiden-mutációt nálam is (heterozigota vagyok). Lábaim nem fájnak, orvosom szerint érszűkületem nincs és megnyugtatott, hogy a jelenleg szedett gyógyszer véd egy esetleges újabb embolia kialakulásától. Amióta kijöttem a kórházból és letettem a cigarettát 10 kg-ot híztam ( betegségem előtt napi egy dobozzal elszívtam).
Azzal a problémával fordulok Önhöz, hogy az általános közérzetem amióta kijöttem a kórházból sokszor egyáltalán nem mondható jónak, szemem alatt lilás karikák láthatók folyamatosan ( ez a legszembetűnőbb mindenki számára) valamint előfordul, hogy olykor-olykor nehezebben találom és formálom a szavakat, mint pár hónappal ezelőtt. Folyamatosan kéri az orvosom a laborvizsgálatot, ugyanis szinte minden értékem teljesen helyre állt, a CK érték azonban folyamatosan növekszik ( tegnap 1055 volt). Könnyű fizikai munkát végzek, EKG vizsgálatom teljesen negatív lett. Előfordulhat, hogy nem jó nekem a felírt gyógyszer? Mindenképpen szeretném felkeresni Önt személyesen, csak azt szeretném megtudni, hogy a leírtak ismeretében Ön szerint milyen vizsgálatokra lenne szükség esetemben. Mi okozhatja az általam leírt tüneteket? Félek egy további nem várt szövődmény, illetve esetleg az érszűkület vagy akár egy újabb embólia, trombózis kialakulásától.

Válaszát előre is köszönöm!!

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Kedves Attila !
A CK emelkedés az izmok sérülésére, bomlására utal. Amennyiben a Pradaxa felfüggesztése és másra cserélése esetén is marad a panasz, mindenképpen sürgősen szakkonzultációt kell folytatni, mert a CK emelkedés veszélyes. Jelentkezzen be mielőbb a Trombózis Központba és összes papirjával együtt várom
Üdvözlettel Dr. Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Szakmai tudás

Tetszett a sokoldalú odafigyelés, amire egy betegnek szüksége van. Értékelem a szakmai tudást, amely már a kivizsgálás első fázisában is megmutatkozott.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Felületi trombózis – tilos az ágynyugalom!

Felületi trombózis – tilos az ágynyugalom!

A visszeres lábaknak a nyári időszak nagy megterhelést jelent. Nemcsak lábfáradtság, bokaduzzanat, elnehezedő láb jelentkezhet, hanem az olyan súlyosabb panaszok, mint a felületi trombózis is gyakrabban alakulnak ki a melegben. Prof. Blaskó György, a Trombózis és Hematológiai Központ véralvadási specialistája elmondta, hogy milyen tünetekről ismerhetjük fel és hogyan kezeljük a felületi trombózist.

További részletek
5 kérdés a leukémia tüneteiről

5 kérdés a leukémia tüneteiről

A leukémia kezelése terén rengeteget fejlődött az orvostudomány az elmúlt évtizedekben. A betegséggel diagnosztizáltak ma már sokkal tovább élhetnek, és akár teljes gyógyulás is elérhető. Ehhez azonban a betegséget mielőbb, korai stádiumban fel kell ismerni. A leukémia tüneteit dr. Kárpáti Ágnes onkohematológus, a Trombózis- és Hematológiai Központ orvosa foglalta össze.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA