5 tünet, melyet ne hagyjon figyelmen kívül-trombózist jelezhet!

Prof. Dr. Blaskó György Prof. Dr. Blaskó György 2017.04.25 2018-12-04 12:02:56.860757 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

A mélyvénás trombózis van, hogy tünetek nélkül jelentkezik, ami megnöveli annak az esélyét, hogy a keletkezett vérrög a tüdőbe jutva embóliát okozzon. Azonban gyakran vannak olyan panaszok, melyek trombózisra utalnak, így az illető mihamarabb orvosi segítséget kérhet. Hogy melyek azok a tünetek, amiket semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni, azokat prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája osztotta meg.

Kapcsolódó cikke, melyeket mindenképpen olvasson el!
 

Lábdagadás

A lábdagadás az egyik legjellemzőbb panasz mélyvénás trombózis során. A vérrögök ugyanis elzárják a váráramlás útját, ami pangást, ödémát okoz. Ekkor a láb erősen megdagad, és szemmel láthatóan nagy lesz a különbség a két végtag között. (Ezt azonban néha a térdhajlatban kialakult ún. Baker ciszta is okozhatja trombózis nélkül).

Végtagfájdalom

Trombózis során a legtöbben erőteljes fájdalmat éreznek az adott végtagban, ám az is előfordulhat, hogy csak enyhe izomlázszerű tünet jelentkezik. Sajnos könnyű összekeverni mással a problémát – pl. visszeres fájdalommal, izomlázzal, ízületi fájdalommal- ezért ha megmagyarázhatatlan fájdalmat érez a lábában vagy a karjában, akkor a biztonság kedvéért forduljon orvoshoz! Érdemes tudni, hogy trombózis során a kellemetlen érzés mozgás hatására fokozódik – tilos is ekkor mozogni, mert leszakadhat a vérrög-, illetve a lábfej visszahajlítása esetén a térd mögött a beteg éles fájdalmat érez.

Kékes-lilás elszíneződés

Mivel mélyvénás trombózis során a vérrög elzárja a véráramlás útját, ezért az érintett végtagon zúzódás nélkül is livid elszíneződés figyelhető meg. Ez nem keverhető össze a sérülés miatti kék-zöld foltokkal, ugyanis ez nagyobb területet érint, valamint nem történt előzetesen semmilyen külső behatás. Prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája felhívja a figyelmet arra, hogy a meleg tapintású, nagyobb felületen lévő elszíneződést a mélyvénás trombózison (MVT) kívül okozhatja még felületi trombózis is, ami bár kevésbé veszélyes az előbbinél, ám könnyen MVT-t eredményezhet, ezért mindenképpen érdemes komolyan venni!

Mellkasi fájdalom

Sajnos van, hogy a mélyvénás trombózis nem jár semmilyen figyelemfelhívó tünettel- ekkor gyakran már a leszakadt vérrög okozta tüdőembólia az első jel. Ennek egyik fő tünete az erős mellkasi fájdalom, köhögés, súlyosabb esetben vérköpés. A fájdalom hasonlíthat a szívrohamhoz is. Ekkor a fájdalom éles és szúró, különösen mély lélegzetvételkor. Amennyiben felmerül a tüdőembólia gyanúja, mihamarabb hívjon mentőket, hiszen ekkor minden perc számít!

Légszomj, szapora pulzus

A tüdőembólia a mellkasi fájdalom mellett légszomjjal és szapora pulzussal is járhat, ugyanis a vérrög akadályozza a véráramlást, így lelassítja az oxigén áramlását. Ekkor légszomj lép fel, a szív pedig gyorsabban kalapál, hogy kompenzálja az O2 hiányt.

Néma trombózis

Fontos tudni, hogy számos esetben a thrombus kialakulása és a trombózis lefolyása „néma”,: ilyen esetben gyakran csak az un. posttrombotikus szindróma bekövetkezéséből következtethetünk az 5-8 évvel korábban lezajlott trombózisra.

Mi a teendő, miután bekövetkezett a trombózis?

Amennyiben az említett tünetek jelentkeznek, az első lépés mentőt hívni, hogy az életveszélyes állapotot elhárítsák. Ha ez sikeres és a kórházban sikeres thrombus-oldás történik, akkor igen fontos a megfelelő terápia, hiszen akinél egyszer már kialakult az állapot, akkor utána már sokkal nagyobb valószínűséggel alakul ki újra. A kezelőorvos meghatározott ideig (akár 1-3- évig is) véralvadásgátló terápiát és kompressziós harisnya viselését írja elő, valamint különböző vizsgálatokat javasol, hogy kiderüljön, mi is állt a trombózis hátterében. Sajnos ez nem mindig derül ki, ám előfordulhat, hogy trombofília, pitvarfibrilláció vagy valamilyen daganat (pl. mióma) vezetett a vérrög kialakulásához.

Bejelentkezés mély vénás trombózis kivizsgálásra:

Trombózis Központ

+36 70 431 7729

trombózis kivizsgálás, bejelentkezés, trombózisközpont

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Králikné Ábrahám Irén

véralvadásgátló

T. Doktor Úr ! Warfarint szedek néhány éve szívritmus zavarra, Az utóbbi hónapban mindkét lábamon boka fölött apró bevérzések keletkeztek, néhányuk megbarnult.Olyan érzésem van,mintha csalán csípett volna meg,de nagyon enyhén.Az ügyeletes orvos azt mondta vénás elégtelenség.A kardiológus nem tudta mi ez. Lehetséges,hogy a kumarin okozza? Mert eddig semmi probléma nem volt a lábammal,doplerrel is mérték és semmit nem észlelt az orvos. Köszönettel:Králikné Á. Irén
Kedves Irén !
Biztos nem a cumarin okozzaq, a körzeti orvosnak van igaza: vénás elégtelenség. Kellene egy color Doppler vizsgálat az alsó végtagjaira.
Üdvözlettel : Dr. Blaskó György

Páciensek mondták

Betegcentrikus

Itt látszik hogy mindenki azért van hogy a beteg jól érezze magát! A recepciótól a professzor úrig mindenki a betegért van! Köszönet! 

További vélemények

Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

Orvos válaszol

Kérjük, töltse ki az űrlapot, és kollégánk fel fogja venni Önnel a kapcsolatot. 

Név:

E-mail:

Az Ön kérdése

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA