A trombózis meglétének diagnózis felállítása nem a Trombózis- és Hematológiai Központ profilja, szakmailag azonnali akut ellátást igényel, amire mi - fekvőbeteg osztály intenzív osztály hiányában - nem vagyunk felkészülve. Akut ellátás igénye esetén, kérjük, hívjon mentőt, és keresse fel a területileg illetékes kórházat!

6 tévhit az új típusú véralvadásgátlókról

6 tévhit az új típusú véralvadásgátlókról

tromboziskozpont.hu Létrehozva: 2017.11.09 Módosítva: 2017.11.17
Egyre többen váltanak új típusú véralvadásgátlókra (NOAC) a régebbi kumarin-származékokról, köszönhetően számos előnyüknek. Ennek ellenére sokak fejében még mindig él pár tévhit velük kapcsolatban. Prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája a leggyakoribbakat szedte össze.

INR ellenőrzésre van szükség

A régebbi (kumarin alapú) készítmények alkalmazása esetén rendszeres INR ellenőrzésre van szükség, mivel csakis ennek tudatában lehet beállítani a megfelelő dózist, hiszen az sem jó, ha az INR túl magas és az sem, ha túl alacsony (legtöbbször 2-3 közt kell lennie). Az új típusú antikoagulánsok (NOAC) esetén erre nincs szükség, így lényegesen kényelmesebb használatuk, ráadásul ez külön jó azoknak, akiknek nehéz beállítani az INR szintjét.

Hajhullást okoznak

Sokan panaszkodnak arról, hogy amióta véralvadásgátlót szednek, fokozott hajhullással küzdenek. Viszont ez a mellékhatás inkább a kumarin-származékoknál jelentkezik, a NOAC gyógyszerek esetén nem, vagy sokkal kisebb mértékben. Amennyiben mégis, érdemes ellenőriztetni a betegnek a vas- cink-, szelén szintjét, mert alacsony mennyisége nagyobb mértékű hajvesztéssel jár.

Bárkinek felírhatja az orvos

Az új típusú véralvadásgátlókat manapság előszeretettel írják fel az orvosok, köszönhetően megannyi pozitívumuknak. Viszont azt érdemes tudni, hogy vannak olyan betegségek, melyek fennállása esetén nem szabad a készítményt alkalmazni. Ilyen állapot elsősorban a veseelégtelenség és a súlyos májelégtelenség vagy a vérzékenység. Ilyen esetekben más készítmény használata indokolt- monda prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája.

Vérzéses szövődményeket okoz

NOAC tévhitekRégebben egy német lapnak „köszönhetően” elterjedt az a tévhit, miszerint a NOAC szerek megnövelik a súlyos vérzéses szövődményének kialakulását. Az állítás csupán részben igaz, hiszen tudni kell, hogy minden antikoaguláns megnöveli ennek rizikóját. Azonban statisztikák szerint az új típusú készítmények esetén ez az esély kisebb, mint a kumarinoknál. Viszont amennyiben indokolatlan vérzéseket tapasztal, pl. gyakori, bő fogínyvérzés, nagyon erős menstruáció, jelenteni szükséges!

Egyáltalán nincs szükség monitorozásra

Sok beteg - és néhány orvos- is beleesik abba a hibába, hogy az hiszik, semmilyen monitorozást nem igényel a NOAC szerek használata, pedig annak ellenére, hogy rendszeres INR mérésre valóban nincs szükség, más értékeket viszont fontos olykor ellenőrizni (pl. máj-vesefunkciók, hemoglobin szint). Tehát valóban kényelmesebb a használatuk, ám ez még nem jelenti azt, hogy bizonyos időközönként ne lenne szükség egy vesefunkciós vizsgálatra vérképre.

Az új szereknek nincs „ellenmérge”

Sokáig úgy álltunk, hogy az új típusú antikoagulánsok hatását nem lehetett egyszerűen és gyorsan felfüggeszteni (pl. ha azt egy akut műtét igényelte) és emiatt az orvosokban ellenérzés alakult ki a használatukkal kapcsolatban. Azonban van(nak) már olyan gyógyszer(ek) forgalomban, amik hatásukat gyorsan felfüggesztik. Ezek azonban csak kórházi körülmények között alkalmazható - mint ahogy a vérzés kezelésére is ott kerül sor.

További híreink>>> 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Kedves Doktor Úr/Nő!

Tavaly áprilisban volt egy thrombophlebitisem térdhajlatnál, egész lábszáram halvány piros színű volt. Az UH eredménye: „VSP-ben a beszájadzásig echoszegény, friss thrombus figyelhető meg. Popliteában a beszájadzás helyének megfelelően a mélyvénában rövid szakaszú echoszegény thrombus látható. Egyebütt a mélyvénák lumene szabad. „
3 hétig LMWH-t szúrtam, utána 2 hétig Xarelto-t szedtem.
Kontroll eredménye: „VSP beömléséig a thrombozis változatlan, de a v.poplitea luemen szabad, mélyvénás érintettség nem igazolható.”
Tavaly május közepe óta nem szedek véralvadásgátlót már . Mikor leállítottak róla, kicsit izgultam, hogy elég lesz-e 4 hétig szednem, hisz úgy tudom csak különleges esetekben lehet 4 hét után elhagyni, többek között ha megvan a pontos oka a trombózisnak. Viszont csak tippelni tudok, hogy esetleg a biciklizésnél használt térdvédő lehet a ludas, ami elszorította a térdhajlatnál a keringést. Nem tudom ettől lehetett-e trombózis? Kompressziós harisnyát hordok azóta is.
Az lenne a kérdésem, hogy a harisnyát továbbra is hordjam-e?
Illetve másik kérdésem, hogy szaunázni lehet-e már?

Köszönöm a válaszát előre is!

H.Gábor

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Kedves Gábor !
Teljesen elfogadhatatlan, hogy ilyen rövid idő múlva elhagyja az alvadásgátlót!!!!. A Xareltot még legalább minimum fél évig folytatni javasolt és utána is csak rizikófelmérés után lehet másképp dönteni.A harisnyát fentlétkor hordja,. 90 fokos szaunába nem menjen, de infraszaunába mehet.
Üdvözlettel : Dr. Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Teljes körű tájékoztatást adott

Eddig az volt a tapasztalatom, hogy az orvosoknak soha nem volt idejük arra, hogy elmondják betegnek, mi a gond, illetve válaszoljon a beteg által fel tett kérdésre/kérdésekre. Elmeséltem Professzor Úrnak, mi a gondom. Ő nyugodtan, teljes körű tájékoztatást adott, illetve minden kérdésemre türelmesen válaszolt, illetve elmondta, a közeljövőben mire vigyázzak. Ilyenkor a beteg úgy érzi, hogy valóban fontos

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Folyton lázas? Daganat is okozhatja!

Folyton lázas? Daganat is okozhatja!

A láz a szervezet egy hasznos védekezési reakciója, melyet valamilyen fertőzés, sérülés vagy egyéb kóros állapot vált ki. Időnként mindenkinél jelentkezik, ám rendszerint pár nap után csökkenni szokott, majd a gyógyulással megszűnik. Azonban, ha hosszabb ideje fennáll vagy vissza-visszatér, az alapos kivizsgálást indokol, ugyanis akár hematológiai daganat tünete is lehet! A témában dr. Kárpáti Ágnest, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusát kérdeztük.

További részletek
Tavaszi fáradtság vagy vashiány?

Tavaszi fáradtság vagy vashiány?

Tavasszal igen sokan panaszkodnak a szokásosnál nagyobb fáradtságra, aluszékonyságra. A tavaszi fáradtságnak nevezett állapot nem tekinthető betegségnek, így kezelést sem igényel, hiszen csupán átmeneti problémáról van szó. Azonban, ha hosszabb időn keresztül fennáll, illetve, ha olyannyira nagymértékű, hogy már a mindennapokat is befolyásolja, úgy érdemes vashiányra is gyanakodni. A témában dr. Fehér Ágnest, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológiára specializálódott belgyógyászát kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!