A trombózis meglétének diagnózis felállítása nem a Trombózis- és Hematológiai Központ profilja, szakmailag azonnali akut ellátást igényel, amire mi - fekvőbeteg osztály intenzív osztály hiányában - nem vagyunk felkészülve. Akut ellátás igénye esetén, kérjük, hívjon mentőt, és keresse fel a területileg illetékes kórházat!

Megfelelő kezelés nélkül 3 éven belül megismétlődhet a trombózis

Megfelelő kezelés nélkül 3 éven belül megismétlődhet a trombózis

Prof. Dr. Blaskó György Létrehozva: 2019.03.01 Módosítva: 2019.05.18

A mélyvénás trombózis és a tüdőembólia igen sok embert érintenek, és sajnos sok emberéletet is követelnek. Kutatások szerint, ha valakinél egyszer már kialakult trombózis, úgy fennáll a rizikója annak, hogy mindez 3 éven belül megismétlődik- ezért igen fontos nagy hangsúlyt helyezni a prevencióra. Hogy miként lehet csökkenteni egy újabb trombózis esélyét, azt prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája osztotta meg.

Vérrögök a vénában

A trombózisok 2 nagy csoportra oszthatók, attól függően, hogy az artériában vagy a vénában alakult ki (ez alapján artériás és vénás trombózisról beszélünk). Vénás trombózis kialakulásának megértéséhez érdemes tudni, hogy is működik a véralvadás. A folyamat lényege, hogy a benne szereplő enzimek, fehérjék, alvadási faktorok az ún. véralvadási kaszkádban vízesésszerűen aktiválják egymást, mindegyik a rangsorban következőt aktív enzimmé alakítja, míg végül a trombin az oldható fibrinogénből oldhatatlan fibrinhálót képez. A fibrin lerakódik, és dugót képez a sérülés helyén (majd később ennek a lebontását a plazmin végzi). Ha ebbe a folyamatba hiba csúszik, úgy a vérrögképződés fokozottá válik és megnő a trombózis kialakulásának esélye.

Trombózis után megnövekedett rizikó

trombózis megismétlődhetA trombózis/tüdőembólia kialakulásának egyik fő rizikótényezője az, ha az illetőnél már fellépett korábban a probléma. Ennek oka többek között a tönkrement vénabillentyűk, mivel ez kiváló táptalaja újabb vérrögök képződésének. Ráadásul vannak olyan trombózis-provokáló tényezők, melyeket még nem ismerünk, így megelőzni, illetve kezelni nem tudunk még. Mindezeken kívül sajnos előfordulhat, hogy a beteg nem a megfelelő terápiát kapja, az INR szintje ingadózó, nem sikerül elérni a 2-3 közti INR szintet, melynek következtében továbbra sem kielégítő az illető véralvadása. A megnövekedett rizikó oka az említetteken kívül még a helytelen életmód folytatása (pl. Cigaretta, kevés folyadékfogyasztás, mozgáshiány, túlsúly), melyek mind elősegítik az újabb trombózis kialakulását- figyelmeztet prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája, aki hozzátette, hogy a trombózis egyik szövődményének (a un. posttrombotikus szindróma, a PTS) fő veszélye az, hogy igen könnyen alakul ki ekkor újabb trombózis. PTS leggyakrabban akkor lép fel, ha az INR szintet nem sikerül a céltartományon (2-3) belül tartani. Ekkor lép fel a krónikus vénás keringési zavar, néha fekélyek alakulnak ki, amit már igen nehéz kezelni és ápolni.

Hogy kerülheti el az újabb trombózist?

  • Orvos által meghatározott ideig tartó véralvadásgátló terápia
  • Régi típusú készítmények esetén rendszeres INR ellenőrzés esetén NOAC-ra való átállás
  • Ingadozó INR érték kezelése
  • Szükség esetén kompressziós terápia
  • Megfelelő életmód
  • Kerülje a nagy meleget, a vénák kitágulásával járó eseményeket (pl. 34 foknál melegebb termálvíz)
Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:
Bejelentkezés  vizsgálatra:

Trombózisközpont

+36 70 431-77-29

online bejelentkezés trombózisközpont

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Professzor Úr!
43 éves férfi beteg vagyok, 3 hónappal ezelőtt pitvarfibrillatio miatt kerültem kórházba. A harmadik napon BB mellett sinusba convertálódott, ami azóta is tartósnak tűnik. A Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézetben kezeltek ahol NOAC terepiát kezdtek alkalmazni. Azóta is szedem a Lixiana nevű véralvadásgátló gyógyszert. Amióta ezt a gyógyszert szedem erős keserű ízt érzek a nyelvem hegyén, ami mostanában egyre jobban fokozódott, és már egyre elviselhetetlenné válik. Kérdésem a következő lenne: Okozhatja-e a lixiana nevezetű gyógyszer a kesernyés ízt a nyelvem hegyén? Vagy esetleg mi okozhatja? Mi lehet a megoldás a problémámra, kihez forduljak?
Várom megtisztelő válaszát.
Üdvözlettel:
Kerekes László

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Kedves Kerekes László !
Be lehet jelenteni az OGYÉI-nek mellékhatáskét, de ahhoz kellenének az adatai. Kezelőorvosával beszélje meg. A Lixiana helyett szedhetne Xareltot is, arra ezt a mellékhatást még nem tapasztaltam (igaz, a Lixianara is ön az első).
Üdvözlettel : Dr. Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Magas szakmai színvonal

Nagyon elégedett vagyok. A professzor úr magas szakmai színvonalon kezel évek óta. A beteg felé: humánus, segítőkész , kedves, őszinte. Mind emberileg, mint szakmailag teljesen elkötelezett.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Hemofília – a vérzékenység okai

Hemofília – a vérzékenység okai

A vérzékeny betegeknél csökkent véralvadás áll fenn, vagyis egy kisebb sérülés következtében is elhúzódó vérzés jelentkezik. A trombofíliásokkal szemben tehát, akiknél fokozott véralvás miatt a vérrögök kialakulása jelent veszélyt, a vérzékenyek esetében épp az okozza a problémát, hogy a vér nem, vagy csak nagyon lassan alvad meg. A vérzékenységen belül a hemofíla okait, és a kezeléssel kapcsolatos fontosabb tudnivalókat dr. Szélessy Zsuzsanna hematológus, a Trombózis – és Hematológiai Központ főorvosa foglalta össze.

További részletek
Trombózis után - ezek a betegek leggyakoribb kérdései

Trombózis után - ezek a betegek leggyakoribb kérdései

Ha valakinél a trombózis tünetei jelentkeznek, az első és legfontosabb a sürgősségi orvosi ellátás a betegség igazolása és az életveszélyes szövődmény megelőzése céljából. Az akut panaszok kezelését követően azonban számos kérdés vetődik fel a betegekben. Dr. Kósa Éva, a Trombózis – és Hematológiai Központ angiológusa ezekre adott válaszokat.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

Prima Medica

Prima Medica Egészséghálózat