Vigyázat, ezek mélyvénás trombózis jelei!

Ha már kialakult, a legfontosabb a mozdulatlanság. Fizikai aktivitás hatására a trombózist követő első napokban ugyanis a trombus leszakadhat és tüdőembóliát is okozhat. Prof. Blaskó György, a Trombózis és Hematológiai Központ véralvadási specialistája elmondta, hogy honnan ismerhetjük fel, melyek a mélyvénás trombózis jelei és mit tegyünk ilyen esetben.

Ilyen esetekben magasabb a mélyvénás trombózis rizikója

Leggyakrabban a végtag mozdulatlansága (begipszelt láb, immobilizált végtag) a kiváltó ok. Tovább fokozódik a rizikó genetikai hajlam esetén, (ezeknek egy részét ma már ki lehet vizsgálni), ha a beteg túlsúlyos, ha dohányzik. Ha olyan egyéb társbetegsége van, ami növeli a trombózishajlamot – például bélgyulladás, vesebetegség, hematológiai betegség, daganat stb. Meglévő hajlam esetén a várandósság négyszeresére (egyesek szerint 10-szeresére) fokozza a rizikót, de a fogamzásgátló tabletta szedése esetén is növelheti a trombózis kockázatát.

Tüdőembóliát is okozhat

Mélyvénás trombózis esetén a vérben keringő alvadási tényezők aktiválódnak, végül kialakul egy fibrin rögnek nevezett képződmény, ami aztán elzárhatja teljesen, vagy részlegesen a vénákat. A vérrög, vagyis a trombus azonban a mozgás során leszakadhat, ekkor embolussá alakul, ami a vérárammal eljuthat a tüdőbe, ami során elzárhatja a tüdő ereit és tüdőembólia alakul ki, ez középsúlyos, enyhe, de akár pillanatok alatt is végzetes is lehet.

Ezek a mélyvénás trombózis jelei

Vigyázat, ezek a mélyvénás trombózis jelei!A tünetek megléte, illetve erőssége egyénenként nagymértékben eltérhet, attól függően, hogy hol zárta el a vér útját a vérrög. A vénában kialakult trombusra figyelmeztethet a láb melegsége, fájdalmassága, az érintett területen és livid – kékes színű, nyomásra elhalványuló) elszíneződése. Ezzel együtt a láb dagadása, ödémásodása – a két láb közt szembetűnő körfogat-különbség is kialakulhat az ödémásodás miatt – és előfordulhat izomlázszerű érzés is.

 

Ha a trombus vagy annak egy darabja leszakad és a vérárammal eljut a tüdőbe, tüdőembólia jön létre. A súlyos, életveszélyes állapotra figyelmeztet a hirtelen jelentkező mellkasi fájdalom, légzési nehézségek, köhögés, véres köpet is.

Ezt tegye, ha Önnél, vagy a környezetében valakinél a mélyvénás trombózis jelei jelentkeznek!

  • Ha a tünetek alapján felmerül a mélyvénás trombózis gyanúja, akkor a legfontosabb, hogy a beteget ne mozgassuk. Mozgás hatására a trombus leszakadhat, ami végzetes is lehet.
  • Nagyon lényeges, hogy a mélyvénás trombózis jeleit felismerjük és ne kezdjünk el például masszírozással vagy mozgatással megpróbálni enyhíteni a fájdalmon, izomlázszerű érzésen.
  • A beteget tartsuk mozdulatlanul és hívjunk sürgősségi orvosi segítséget!
  • Nagyon fontos (még bizonytalanság esetén is), hogy a beteg azonnal kapjon egy ampulla profilaktikus dózisú kis molekulatömegű heparint (LMWH), mert ha nincs trombózisa, semmi baja nem lesz, de ha van, akkor az orvosnak egy napi előnye alakul ki a végleges diagnózis kialakításáig. Ezt még gyanú esetén is alkalmazni kell!

Hogyan lehet megelőzni?

A rizikófaktorok csökkentésével sokat tehetünk a trombózis megelőzéséért: fontos a rendszeres mozgás, a testsúly normalizálása és a dohányzás abbahagyása. Ha a beteg már átesett trombózison, vagy a családban előfordult mélyvénás trombózis, fontos elvégeztetni a trombózis hajlam szűrését: a trombofília vizsgálatot. Ennek eredményétől függően, a kezelőorvos által felírt gyógyszerek szedésével kivédhető a mélyvénás trombózis. Viszont, ha már kialakult, akkor a kezeléseknek főleg a hosszú távú szövődmények kivédésére kell irányulni.

Téma szakértői

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Tisztelt Központ! A lányom születése után(1993) mélyvénás trombózisom volt azóta is volt 2-szer .Több alkalommal volt felületi trombózisom és visszerek is megjelentek a lábamon volt egy visszér műtétem ami nem volt sikeres sajnos.Az előzmények miatt 2015- ben a Syncumalt írtak fel amit nem tudtak beállítani majd a Marfarin nevű gyógyszert de egyszerűen nem vált be.Majd 2016-ban beállították Xarelto nevű gyógyszert mely bevált ,de a lábamon vörös voltok jelentek meg a visszér műtét után ezzel nem tudnak mit kezdeni . A hasamon is van egy visszér ami kidudorodik . Kissé el vagyok keseredve,hogy nem találnak megoldást . Ebben kérném segítségüket . Köszönettel : Záhorszkiné Erika
Kedves Erika !
Mindenképpen tartós alvadásgátló kezelést igényel, amire a Xarelto kiválóan megfelel, Ha további kérdései lennének, keressen fel e Trombózis Központba!
Üdvözlettel : Dr. Blaskó György
 Erika

Prof. Dr. Blaskó György

belgyógyász

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

maximálisan elégedett vagyok

Maximálisan elégedett voltam mindennel. Fogadtatás, asszisztensek kedvessége,a Professzor Úr szakmai felkészültségével,beteghez való hozzáállása,vizsgálattal,tisztaság,időpont tartása....mindennel . Köszönöm.
Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György
belgyógyász

Kapcsolódó videók

Létrehozás ideje: 2020.08.26 Utolsó módosítás: 2020.08.27