Mikor érdemes véralvadásgátlót váltani?

2017-06-27 12:09:07.927127 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu
Azokban, akik véralvadásgátló terápiában részesülnek, felmerülhet a kérdés, hogy vajon mikor érdemes más készítményre váltaniuk, és hogy egyáltalán kell-e. Természetesen gyakori, amikor az illetőnek a kezelés időtartama alatt – akár élete végéig- ugyanazt a szert javasolja a szakember, ám vannak olyan állapotok, amikor szükséges vagy javasolt egy másik antikoagulánsra való áttérés. Hogy pontosan mikor, azt prof. Blaskó Györgytől, a Trombózisközpont véralvadási specialistájától tudtuk meg.

Azokban, akik véralvadásgátló terápiában részesülnek, felmerülhet a kérdés, hogy vajon mikor érdemes más készítményre váltaniuk, és hogy egyáltalán kell-e. Természetesen gyakori, amikor az illetőnek a kezelés időtartama alatt – akár élete végéig- ugyanazt a szert javasolja a szakember, ám vannak olyan állapotok, amikor szükséges vagy javasolt egy másik antikoagulánsra való áttérés. Hogy pontosan mikor, azt prof. Blaskó Györgytől, a Trombózisközpont véralvadási specialistájától tudtuk meg.

Terhesség

Amennyiben olyasvalaki szeretne belevágni a családalapításba, aki véralvadásgátlót szed, fontos, hogy még a teherbe esés konzultáljon szakemberrel, ugyanis az addig használt készítmények (mind a kumarin-származékok, mind a NOAC szerek) komoly fejlődési rendellenességeket okozhatnak a magzatnál. Éppen ezért még a várandósság előtt át kell térni LMWH injekcióra a leendő kismamamának, melyet az orvos által meghatározott ideig alkalmazni kell (kivéve a szülés napját, mert akkor fel kell függeszteni)

Ingadozó INR

A kumarin-típusú véralvadásgátlók esetén rendszeres INR ellenőrzés szükséges, ugyanis az INR legtöbbször 2-3 között az ideális. Amennyiben ettől eltér, úgy dózismódosítás szükséges! Sajnos előfordulhat, hogy még ezután is gyakran ingadozik az INR értéke- ekkor érdemes más készítményre váltani. Prof. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási specialistája szerint jó megoldás lehet a NOAC (új típusú véralvadásgátló) szedése, hiszen ebben az esetben egyáltalán nincs szükség INR ellenőrzésre.

Nem akar az étkezésére figyelni

A K-vitamin a véralvadás folyamatában fontos résztvevő, ám érdemes tudni, hogy kumarin típusú véralvadásgátlók hatását befolyásolhatják a K-vitamin tartalmú ételek. Ezért ekkor oda kell figyelni arra, hogy minden nap közel azonos adagban fogyasszon belőlük az illető, és lehetőleg ne túl nagy mennyiségben! Amennyiben nem szeretne odafigyelni ilyen szinten az étkezésére, akkor érdemes lehet NOAC készítményre váltani.

Tart a gyógyszerkölcsönhatásoktól

A régebbi típusú szerek esetén nem csak az étel, hanem a gyógyszerkölcsönhatásoktól is lehet tartani, mivel rengeteg olyan gyógyszercsoport is van, mellyel együttesen alkalmazva rosszabbá válik a felszívódása. Ilyenek például a nem szteroidos gyulladáscsökkentők – fájdalomcsillapítók (NSAID), a savlekötők, szívproblémákra alkalmazott szerek, bizonyos antibiotikumok, szteroidok stb. Ezért amennyiben valaki kumarin-típusú antikoagulánst szed, úgy más készítmény alkalmazását mindig egyeztesse orvosával, ám ha tart a gyógyszerkölcsönhatásoktól, inkább válasszon NOAC véralvadásgátlót!

Vérzéses szövődmények

Sajnos minden véralvadásgátló magában hordozza a vérzéses szövődmények kialakulásának rizikóját, ami akár igen veszélyes állapotot is előidézhet. Amennyiben valakinél akár komolyabb vérzés, akár csupán gyakori fogíny-vagy orrvérzés fordul elő, mindenképp keresse fel orvosát, ugyanis ekkor vagy más dózisra vagy más készítményre van szüksége!

Allergia

Amennyiben allergiás valamelyik készítményre, vagy annak egyik összetevőjére, mindenképpen orvosi tanács alapján érdemes gyógyszert váltani!

Mellékhatások

Ha a tartós szedés kapcsán olyan mellékhatás lépne fel, ami nem, vagy alig tolerálható (pl. súlyos hajhullás a kumarin szedése kapcsán –főleg nőknél – osteoporosis (csontritkulás) első, korai jele (a BMD, vagyis a csont ásványi anyag tartalmának csökkenése), ajánlatos ilyen késői hatással nem rendelkező készítményre váltani.

E késői hatásokat illetően mindenképpen kérje ki kezelőorvosa véleményét, vagy kérje meg, hogy nézzen utána!

További híreink>>>

 

Téma szakértője

Prof. Dr. Blaskó György

belgyógyász, klinikai farmakológus

Specialitások:

Véleményeket prof. dr. Blaskó Györgyről itt olvashat>>


Orvos válaszol

Orvos válaszol - Attila

laboreredmények

Tisztelt Doktor Úr!

40 éves férfi vagyok és 2017. november 01-én volt egy kétoldali tüdő emboliám. Azóta folyamatosan szedem a Pradaxát, napi 2 szemet, ami ha jól tudom napjaink legkorszerűbb véralvadásgátló gyógyszere. Édesapám véralvadási betegségben szenved, sajnos mindkét lábát amputálták már érszűkület miatt. Genetikai vérvételem eredménye igazolta a Leiden-mutációt nálam is (heterozigota vagyok). Lábaim nem fájnak, orvosom szerint érszűkületem nincs és megnyugtatott, hogy a jelenleg szedett gyógyszer véd egy esetleges újabb embolia kialakulásától. Amióta kijöttem a kórházból és letettem a cigarettát 10 kg-ot híztam ( betegségem előtt napi egy dobozzal elszívtam).
Azzal a problémával fordulok Önhöz, hogy az általános közérzetem amióta kijöttem a kórházból sokszor egyáltalán nem mondható jónak, szemem alatt lilás karikák láthatók folyamatosan ( ez a legszembetűnőbb mindenki számára) valamint előfordul, hogy olykor-olykor nehezebben találom és formálom a szavakat, mint pár hónappal ezelőtt. Folyamatosan kéri az orvosom a laborvizsgálatot, ugyanis szinte minden értékem teljesen helyre állt, a CK érték azonban folyamatosan növekszik ( tegnap 1055 volt). Könnyű fizikai munkát végzek, EKG vizsgálatom teljesen negatív lett. Előfordulhat, hogy nem jó nekem a felírt gyógyszer? Mindenképpen szeretném felkeresni Önt személyesen, csak azt szeretném megtudni, hogy a leírtak ismeretében Ön szerint milyen vizsgálatokra lenne szükség esetemben. Mi okozhatja az általam leírt tüneteket? Félek egy további nem várt szövődmény, illetve esetleg az érszűkület vagy akár egy újabb embólia, trombózis kialakulásától.

Válaszát előre is köszönöm!!
Kedves Attila !
A CK emelkedés az izmok sérülésére, bomlására utal. Amennyiben a Pradaxa felfüggesztése és másra cserélése esetén is marad a panasz, mindenképpen sürgősen szakkonzultációt kell folytatni, mert a CK emelkedés veszélyes. Jelentkezzen be mielőbb a Trombózis Központba és összes papirjával együtt várom
Üdvözlettel Dr. Blaskó György

Páciensek mondták

maximálisan elégedett vagyok

Maximálisan elégedett voltam mindennel. Fogadtatás, asszisztensek kedvessége,a Professzor Úr szakmai felkészültségével,beteghez való hozzáállása,vizsgálattal,tisztaság,időpont tartása....mindennel . Köszönöm.

További vélemények

Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

Orvos válaszol

Kérjük, töltse ki az űrlapot, és kollégánk fel fogja venni Önnel a kapcsolatot. 

Név:

E-mail:

Az Ön kérdése

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA