A trombózis meglétének diagnózis felállítása nem a Trombózis- és Hematológiai Központ profilja, szakmailag azonnali akut ellátást igényel, amire mi - fekvőbeteg osztály intenzív osztály hiányában - nem vagyunk felkészülve. Akut ellátás igénye esetén, kérjük, hívjon mentőt, és keresse fel a területileg illetékes kórházat!

Trombózis a szemben? Igen, lehetséges!

Trombózis a szemben? Igen, lehetséges!

Prof. Dr. Blaskó György Létrehozva: 2019.09.19 Módosítva: 2019.10.09

Amennyiben trombózisról hallunk, az leggyakrabban a lábakat érinti, ritkábban az agyat (sinus trombózis), karokat, egyéb testrészeket. Viszont érdemes tudni, hogy bizony a szemben is keletkezhetnek vérrögök, ami mögött gyakran valamilyen trombofília áll. Hogy milyen tünetek hívják fel a figyelmet a szemfenéki trombózisra, és hogy milyen veszélyeket rejt, arról prof. Blaskó Györgyöt, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistáját kérdeztük.

Erek a szemben

A retina megfelelő vérellátását a szemfenéken lévő artériák és vénák (visszerek) biztosítják, akárcsak a test bármely részén. A retina tulajdonképpen egy kihelyezett agyterület, ami a szemtükrökkel közvetlenül látható.

szem, trombózisAmennyiben ez valamiért zavart szenved, a látóideg nem kap elegendő oxigént, az látásromláshoz, látáskieséshez vezet. Ez lehet átmenetei, de akár tartós is, attól függően, meddig áll fenn a megváltozott állapot. Ennek oka több minden is lehet, akár vérnyomásprobléma, gyulladás, sőt, akár az artériák vagy a vénák elzáródása is.

Szemfenéki trombózis

A szemfenéki erek ugyanúgy elzáródhatnak, mint a test bármely részén lévő erek. Így érinti mind az artériákat, mind pedig a vénákat. Ez utóbbi eset gyakoribb, és ekkor jellemzően fokozatosan alakulnak ki a panaszok (bár ez attól függ, vajon hol történt az elzáródás). Ha fő érről van szó, akkor gyorsan, súlyos problémák keletkeznek, ha kisebb oldalágak, akkor a látásromlás csak minimális.

A látásromlás oka, hogy a vér ekkor nem tud elfolyni, a retinában ezért a vénák kidüllednek, és oxigénhiány lép fel.

Mivel ekkor a szem, a retina nem jut hozzá elegendő oxigénhez, így súlyos szövődményeket okozhat a probléma, ráadásul a tünet, mely jelentkezett, megfelelő kezelés híján állandósulhat is.

Nagy veszélye még a problémának az, hogy zöldhályog alakulhat ki, mivel érújdonképződés veheti kezdetét a csökkent oxigénellátás miatt és megnő a szemnyomás is. 

szemfenéki trombózisTünetei:

  • Látásromlás
  • Látótér kiesés
  • Vakság (központi verőér elzáródása esetén)

Gyors segítségre van szükség

Nagyon fontos, hogy az érintett mihamarabb keressen fel szakembert, mivel a gyors segítségre van szükség ahhoz, ne állandósuljanak/romoljanak a tünetek! A szem trombózisainak az a nagy hátránya az egyéb (agy, szív periféria) trombózisokkal szemben, hogy amíg a stroke esetében az ún „ablakidő” (amíg hatásosan lehet beavatkozni) 2,5 óra, a szívizominfarktusnál 6 óra, addig a szemészeti trombózisoknál ez csupán 3-4 perc.  Mivel a betegnek kevés az esélye, hogy a szemészeti  váróban kapja meg a hatásos kezelést, ezért ma még a trombus tovább fejlődését és a saját endogén fibrinolízist tudjuk csak kihasználni. Ezért nagyon fontos, hogy a beteg ne gondolja a látótérkieséséről, hogy „majd elmúlik”. Nem múlik el! Nem csak szemészeti, de hematológiai kezelésre is szükség van, hiszen érdemes megtudni, mi is okozta a vérrög keletkezését! Ez lehet többek között kezeletlen hipertónia, diabetes, de trombofília is.

Nagyon fontos - főleg, ha szokatlan helyen alakult ki trombózis-, hogy szűrjük a beteget trombofíliára is, hiszen ekkor gyakran találni genetikai mutációt, akár súlyos formában. A betegnek ilyenkor véralvadásgátló kezelésre van szüksége, hiszen bárhol a testben ilyenkor megnő ekkor a vérrögképződés esélye, melyet meg kell előzni, nehogy életveszélyes állapotok alakuljanak ki- hívja fel a figyelmet prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája.

 

Téma szakértői

Prof. Dr. Blaskó György Prof. Dr. Blaskó György

Prof. Dr. Blaskó György

belgyógyász
Dr. Kósa Éva Dr. Kósa Éva

Dr. Kósa Éva

belgyógyász, angiológus
Dr. Szélessy Zsuzsanna Dr. Szélessy Zsuzsanna

Dr. Szélessy Zsuzsanna

hematológus, belgyógyász

Orvos válaszol

Tisztelt Doktornő/Doktorúr!

A kérdésem az lenne, hogy az időszakosan jelentkező pitvarfibrilláció miatt szedett Lixianat a 73 éves édesanyámnál abba kell-e hagyni az influenza elleni védőoltás előtt (ha ezt más nem indokolná), és ha igen, akkor mennyivel előtte kell abbahagyni, hogyan, illetve mikor és hogyan kell visszaállítani?

Segítségüket köszönöm

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Tisztelt Csépány Éva!

Nem kell abbahagyni a Lixianát, beadhatja a háziorvos a védőoltást.

Üdvözlettel,
Prof. Blaskó György.

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Mindent elmagyaráz

A recepción dolgozó kollegák rendkivül segítőkészek. A doktorúr mindent nagyon szépen elmagyaráz, hogy az orvosi szavak, értékek és a diagnózis a laikusnak is érthető legyen.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Folyton lázas? Daganat is okozhatja!

Folyton lázas? Daganat is okozhatja!

A láz a szervezet egy hasznos védekezési reakciója, melyet valamilyen fertőzés, sérülés vagy egyéb kóros állapot vált ki. Időnként mindenkinél jelentkezik, ám rendszerint pár nap után csökkenni szokott, majd a gyógyulással megszűnik. Azonban, ha hosszabb ideje fennáll vagy vissza-visszatér, az alapos kivizsgálást indokol, ugyanis akár hematológiai daganat tünete is lehet! A témában dr. Kárpáti Ágnest, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológusát kérdeztük.

További részletek
Tavaszi fáradtság vagy vashiány?

Tavaszi fáradtság vagy vashiány?

Tavasszal igen sokan panaszkodnak a szokásosnál nagyobb fáradtságra, aluszékonyságra. A tavaszi fáradtságnak nevezett állapot nem tekinthető betegségnek, így kezelést sem igényel, hiszen csupán átmeneti problémáról van szó. Azonban, ha hosszabb időn keresztül fennáll, illetve, ha olyannyira nagymértékű, hogy már a mindennapokat is befolyásolja, úgy érdemes vashiányra is gyanakodni. A témában dr. Fehér Ágnest, a Trombózis-és Hematológiai Központ hematológiára specializálódott belgyógyászát kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!