A trombózis meglétének diagnózis felállítása nem a Trombózis- és Hematológiai Központ profilja, szakmailag azonnali akut ellátást igényel, amire mi - fekvőbeteg osztály intenzív osztály hiányában - nem vagyunk felkészülve. Akut ellátás igénye esetén, kérjük, hívjon mentőt, és keresse fel a területileg illetékes kórházat!

Nem sikerül beállítani az INR szintemet! Miért?

Nem sikerül beállítani az INR szintemet! Miért?

Prof. Dr. Blaskó György Létrehozva: 2019.12.13 Módosítva: 2020.01.13

Az INR szintjének mérése igen fontos bizonyos véralvadásgátlók szedésekor, hiszen az értéke ad információt arról, hatékony-e az alkalmazott terápia. Túl alacsony és túl magas szintje sem megengedett, hiszen azt jelzi, nem megfelelő az illető véralvadása. Prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája elmondta, vajon mi lehet az oka az ingadozó INR-nek, és hogy mit lehet ilyen esetekben tenni.

Miért fontos ellenőrizni az INR-t?

Az INR a szervezet véralvadási folyamatairól árulkodik, de ugyanakkor kiváló májfunkciós próba is.. Amennyiben valaki kumarin-típusú véralvadásgátlót szed, az elfogadható értéke leggyakrabban 2-3 közé esik. Ha ettől eltér, akkor az alkalmazott terápián változtatni szükséges, ugyanis 2 alatt a gyógyszer nem hat megfelelően, így továbbra is fennáll a trombózis-veszély, 3 felett pedig a vérzések rizikója nő meg. (Kivétel a mechanikus műbillentyűt hordozó betegek, akiknél az optimális érték 3,5 -4) .

“Az INR-t minden kumarin-származéknál monitorozni szükséges, hiszen így kaphatunk képet az alkalmazott terápia sikerességéről. Sajnos tudni kell ezekről a típusú véralvadásgátlókról, hogy igen könnyen lépnek kölcsönhatásba ételekkel, gyógyszerekkel, így veszíthetnek hatékonyságukból (vagy ellenkezőleg, fokozódik). Éppen ezért 6 hetenként kontrollt javasolt, de a nehezebben beállítható esetekben – főleg az elején – havi, esetleg 2 hetenkénti ellenőrzés is szükséges lehet- mondja prof. Blaskó György.

HA nem sikerül beállítani az INR-t

Az INR beállítása olykor nem könnyű feladat, hiszen több mindenre is oda kell figyelni. Lássuk, mi minden okozhatja, ha gyakran ingadozik a mennyisége.

Nem figyel oda eléggé az étkezésére

INR beállításaAz a legtöbb beteg tudja, hogy a K-vitamin tartalmú ételekkel, italokkal, vigyázni kell, hiszen jelentősen befolyásolják az INR szintet. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem ehet semmit, amiben egy kicsit is magasabb mennyiségben van jelen ez a vitamin. A lényeg, hogy minden nap közel azonos mennyiséget fogyasszon belőle! Nagyon fontos az is, hogy -főleg a téli időszakban- sokan fogyasztanak multivitaminokat, hogy erősítsék az immunrendszerüket. A multivitamin készítmények jelentős mennyiségű K-vitamint tartalmazhatnak, ami rontja, illetve nehezíti a kezelés beállítását.  Éppen ezért mielőtt elkezdene szedni bármilyen táplálékkiegészítőt, konzultájon orvosával!

Magasabb K-vitamin tartalmú ételek: pisztácia, narancs, spenót, káposzta, brokkoli, máj, kivi, kávé, gránátalma

Gyógynövényekkel, tartósítószerekkel is reakcióba léphetnek

A gyógynövényeket sokan fogyasztják különböző betegségekre és megelőzés gyanánt is, ám ha valaki régebbi típusú véralvadásgátlót szed, fontos, hogy még mielőbb bemenne a herbáriába, egyeztessen orvosával, hogy milyen gyógynövényt milyen mennyiségben használhat. Ugyanis -akárcsak más gyógyszerek- ezek is fokozhatják esetleg csökkenthetik a véralvadásgátlók hatását.

Ezekkel a gyógynövényekkel érdemes vigyázni: Gingko Biloba, Ginseng, gyömbér, hólyagmoszat, fokhagyma, orbáncfű, vörös áfonya (a sor nem teljes)

 

Egyéb gyógyszerek egyidejű alkalmazása a véralvadásgátlóval

Ahogy már említettük, a kumarin-származékok gyakran lépnek kölcsönhatásba más gyógyszerekkel, így mindig említse meg háziorvosának vagy gyógyszerészének, ha régebbi típusú véralvadásgátlót szed.

ingadozó INRAz alábbi gyakran használt gyógyszerek válhatnak ki INR ingadozást: NSAID szerek, a fájdalomcsillapítók többsége, aspirin, epilepszia gyógyszerek, bizonyos szteroidok, pajzsmirigy gyógyszerek, egyes antibiotikumok, vizelethajtók, antidepresszánsok (amennyiben ilyen készítményekre van szüksége, előtte mindenképp egyeztessen orvosával)

 

Mit tegyen, ha beállított INR értéke, hirtelen felborul?

Ez leggyakrabban un. intercurrens betegség (vírus-, és bakteriális fertőzések, hörghurut, tüdőgyulladás, húlyaghurut stb.) jelentkezése esetén fordul elő, de fontos ismeret, hogy a kialakulóban lévő rosszindulatú daganatok korai jele is lehet. Ezért egy ilyen „felborulás” esetén mindenképpen szakorvosi kivizsgálás szükséges!.

 

Előzze meg a bajt!

Nagyon fontos, hogy mindig azelőtt beszéljen orvosával, hogy elkezdene szedni bármilyen készítményt (akár gyógyszer, akár gyógynövény, akár egyéb táplálékkiegészítőt), mivel, ha az INR napokig más tartományban mozog, az akár életveszélyes változásokat generálhat.

“Való igaz, a kumarin-származékokat - bár igen hasznos szolgálatot tesznek- nagyfokú odafigyelés mellett lehet csak alkalmazni. Ráadásul rendszeres INR ellenőrzésre is szükség van szedésük során, ami kényelmetlen lehet a betegeknek. Ha ez terhes valakinek, esetleg nehéz beállítani az INR szintjét, szerencsére ma már van lehetőség új típusú véralvadásgátlóra (NOAC) váltania. Ezek esetén nincs szükség INR ellenőrzésre, sőt, gyógyszer-és étel kölcsönhatásoktól se kell tartani- mondja Prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája.

Téma szakértői

Boda Erika

Boda Erika

asszisztens
dr. Sztancsik Ilona dr. Sztancsik Ilona

dr. Sztancsik Ilona

kardiológus, sportorvos, anesztezilógus és intenzív terapeuta
Prof. Dr. Blaskó György Prof. Dr. Blaskó György

Prof. Dr. Blaskó György

belgyógyász, klinikai farmakológus

Orvos válaszol

Tisztelt Professzor Úr !
Véralvadásgátlóval kapcsolatban szeretnék kérdezni.A férjem pitvarfibrilláció miatt Eliquis 5 mg 2x1 tablettát szed,szivkatéter és kardio verzió után irták fel a kardiológián.Az érdekelne,hogy van a nyakán egy kis "lifegő" szemölcs/fibróma ? nem tudom,hogy hivják /és az ingnyak zavarja,többször beleakad,ezért szeretnénk levetetni,csak nem tudjuk mi a teendő ilyenkor a véralvadásgátlóval.Lehet,hogy lézerrel levágják és nem vérzik ?Nem tudjuk mit lehet.Egyébként a többi gyógyszere:Concor 5 mg 2x1/2,Tanydon 40 mg 2x1/2,Xeter 10 mg este 1, és most Magnerotot mondták a Magne B6 helyett,mert több benne a magnézium, a kardiológián.Ezek a gyógyszerek nem befolyásolják az Eliquis hatását ?
Még egy kérdésem lenne:Megyünk esküvőre,a férjem reggel 8-kor és este 8 -kor szedi az Eliquis-t.Szabad valamikor egy kis alkoholt fogyasztania ?Nem vedelésre gondolok,egyébként sem szokott,csak van amikor olyan alkalom van,születésnap a gyerekeknek és soha nem merem engedni,hogy igyon valamit.Legyen kedves ezzel kapcsolatban is segiteni.
Nagyon szépen köszsönöm előre is válaszát !Szép napot kivánok !

Prof. Dr. Blaskó György
Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász
Kedves Parázs Miklósné !
Lézerrel az említett elváltozás nyugodtan eltávolítható dózismódosítás nélkül. 1-2 dl bort ihat a vérhigító bevétele után legalább 1,5-2 óra múlva. , égetett szeszt nem. Azt a magnéziumot szedheti, amelyik jólesik, nem befolyásolja az Eliquist.
Üdvözlettel : Dr. Blaskó György

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Mindent meg tudtam vele beszélni

Nagyon kedves és segítőkész volt velem. Mindent meg tudtam vele beszélni a problémámról, és részletesen ismertette a dolgokat, amikről kérdeztem.

További vélemények

Hírek

Felületi trombózis – tilos az ágynyugalom!

Felületi trombózis – tilos az ágynyugalom!

A visszeres lábaknak a nyári időszak nagy megterhelést jelent. Nemcsak lábfáradtság, bokaduzzanat, elnehezedő láb jelentkezhet, hanem az olyan súlyosabb panaszok, mint a felületi trombózis is gyakrabban alakulnak ki a melegben. Prof. Blaskó György, a Trombózis és Hematológiai Központ véralvadási specialistája elmondta, hogy milyen tünetekről ismerhetjük fel és hogyan kezeljük a felületi trombózist.

További részletek
5 kérdés a leukémia tüneteiről

5 kérdés a leukémia tüneteiről

A leukémia kezelése terén rengeteget fejlődött az orvostudomány az elmúlt évtizedekben. A betegséggel diagnosztizáltak ma már sokkal tovább élhetnek, és akár teljes gyógyulás is elérhető. Ehhez azonban a betegséget mielőbb, korai stádiumban fel kell ismerni. A leukémia tüneteit dr. Kárpáti Ágnes onkohematológus, a Trombózis- és Hematológiai Központ orvosa foglalta össze.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Facebook csoportjaink

PRIMA MEDICA